Corporate Social Responsibility and Corporate Governance among Major U.S. Corporations: Relationship between Having a PA/SR Committee and Corporate Social Performance

미국 주요 기업들에서 관찰되는 기업의 사회적 책임과 기업지배구조: PA/SR 소위원회와 기업의 사회적 경영성과의 관계

  • Received : 2012.01.30
  • Accepted : 2012.03.10
  • Published : 2012.03.30

Abstract

This study investigates the relationship between corporate social responsibility and corporate governance among major US corporations belonging to S&P 500 index during 2000-2008. Specifically, it examines the ways in which firms engage their boards of directors in integrated strategy by establishing a public affairs(PA) or social responsibility(SR) committee at the board level and the effects of this practice on their corporate social performance(CSP). The empirical findings show that negative CSP is the major driver for establishing such a committee, that is, firms suffering from negative CSP as a result of experiencing undesirable social events tend to establish such a committee. On the other hand, such a committee helps the firm increase positive CSP once it is established. In other words, the purpose of establishing such board-level committees is to address problems associated with negative CSP, and once established, they can help enhance positive CSP by enabling the firm to integrate market, non-market, and social responsibility aspects in strategy formulation more effectively. This is evidence that Baron's integrated strategy framework can help firms achieve tangible outcomes.

본 논문은 2000년-2008년 기간 중에 미국의 S&P 500 지수에 편입된 대기업들을 대상으로 기업의 사회적 책임과 기업지배구조의 관계를 연구한 논문이다. 특히, 이사회 내에 공공부문(PA) 소위원회나 사회책임(SR) 소위원회를 설치하여 통합전략을 추구하는 경영방식이 기업의 사회적 성과(CSP) 와 어떤 연관이 있는 지를 분석하였다. 실증 분석 결과에 따르면, 부정적인 사회적 성과가 소위원회의 설치를 결정하는 주요 요인인 것으로 보이는데, 이는 곳 부정적인 사건사고가 가져온 부정적 기업의 사회적 성과가 이러한 소위원회 설치의 직접적 원인임을 뜻한다. 더 나아가, 이러한 소위원회가 설치되면 기업으로 하여금 긍정적인 사회적 성과를 높이는 데에 일조하는 것으로 나타났다. 다시 말해 이러한 이사회 내 소위원회를 설치하는 목적은 기업의 사회적 성과와 관련된 문제가 발생하였을 때 이를 해결하기 위해서인 것으로 보이며, 이와 같은 소위원회들이 설치된 후에는 기업으로 하여금 전략 수립 과정에서 시장, 비시장, 그리고 사회책임 측면을 통합적으로 고려하게 함으로써 긍정적인 사회적 성과를 높이는 것으로 보인다. 따라서 본 논문의 결과는 Baron의 통합전략 프레임웍이 기업들로 하여금 실질적인 결과물을 달성하도록 돕는다는 증거로 볼 수 있다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : National Research Foundation of Korea