Study on the Performer's Transference and Mental Borderline in a Performance

공연에서 나타나는 '전이'와 배우의 '심리적 경계'에 관한 연구

  • 김종구 (동양대학교 연극영화학과)
  • Received : 2012.07.15
  • Accepted : 2012.08.22
  • Published : 2012.08.30

Abstract

The performers preparing for a performance usually experience the process of mental transference, contacting with text (drama) for the first time. It is movement from their everyday life to space in the play, when they try to break the wall between cast and themselves. The transference happens actually at the physical space, such as a dressing room, wing, (place just before appearing at a stage), and a stage (place to contact with audience). Performers keep moving among each psychological and physical space repeatedly, until the performance finishes totally. The transference means moving to each space to another, and the mental borderline means the point of mental change the performers experience during the process of transference. The mental borderline can be guessed to exist through mental aspects the performers feel when they move from each space to another. The most typical example, that shows performer's mental borderline well, is stage fright shown as tension, or anxiety among the variety of aspects. According to a research, the most performers experience that kind of mental aspect just before appearing at a stage. The study on it is already referred by my article.' A Study on Korean Performer's Stage Fright. This study aims at examining the relationship among psychological and physical space the performers experience, mental borderline when transferring and penetrating those spaces, and performer's mental change First, the concept of mental borderline is to be understood totally with preceded research. And the space the performers experience and mental borderline at transference are to be reorganized. Secondly, the area of transference in the process of performance is to be reclassified into physical and mental space. Third, analyzing the actual case of performers experiencing the mental borderline, the diversified use should be searched to make use of mental borderline as a positive element. The psychological symptoms, performers experience in the performance, can have positive consequence beside negative one. The tension occurring at the area of borderline is positive, and it can be the actual borderline for the performers. It will be researched how the performers change at the mental borderline, the state of mind is maintained, and they perform in an overall performance, through the study on the relationship between the transference and the mental borderline. And the stress and concentration caused by stage fright, and shyness will be confirmed, and the positive element of a stage, which is used as various defense mechanism.

일반적으로 공연을 준비하는 배우들은 처음 텍스트(희곡)를 접하면서 배역과 배우 자신과의 경계를 허물려는 노력을 통해 일상의 공간에서 극중의 공간으로 이동하는 심리적 전이과정을 경험하게 된다. 이러한 '전이'는 실제로도 나타난다고 할 수 있는데 무대에 서기전까지 분장실이나 윙(무대에 등장하기 직전의 공간), 그리고 무대(관객을 접하는 공간)라는 물리적 공간이 그것이다. 공연을 하는 배우는 공연기간이 완전히 종료되는 순간까지 끊임없이 반복적으로 심리적 물리적 공간들을 이동하게 된다. 이렇게 각각의 공간으로 이동하는 것은 '전이'이며, 이 '전이'과정 속에서 배우들이 경험하게 되는 심리적 변화의 지점을 '심리적 경계'라고 할 수 있을 것이다. '심리적 경계'는 실제 배우들이 각각의 공간에서 전이되는 순간 느끼는 심리적 양상들을 통해 그 존재 자체를 유추할 수 있다. 배우의 '심리적 경계'를 알 수 있는 변화 양상 중에서 가장 대표적인 예가 바로 '긴장', '불안' 등으로 표출되는 '무대공포'인데, 연구에 따르면 가장 많은 수의 배우가 무대에 등장하기 직전의 공간에서 이 같은 심리적 양상을 경험하게 된다고 한다. 즉 회피의 감정이 높게 나타났다. 본 연구는 공연을 완성해 무대에서 구현하기까지 과정 중에서 배우가 경험하게 되는 심리적 물리적 공간과 이를 관통하는 전이과정에서 나타나는 '심리적 경계'와 배우의 심리적 변화에 대한 관계를 규명해보고자 한다. 첫째, 선행연구를 통해 심리적 경계개념을 이해하고 이를 기반으로 배우가 경험하는 '공간'과 그 전이에서 나타나는 '심리적 경계'에 대한 개념을 재정립하였다. 둘째, 공연과정에서 나타나는 '전이영역'을 물리적 공간과 심리적 공간으로 재분류하여 개념 정리를 하였다. 셋째, '심리적 경계'를 체험하는 배우들의 실제 사례 분석을 통해 긍정적 요소로 작용가능한 '경계'의 다각적인 활용방안을 모색해 본다. 공연을 하는 배우가 경험하는 심리적 현상은 무대공포 등의 부정적인 측면이외에도 긍정적인 측면도 있음을 부정할 수 없다. 전이 영역에서 일어나는 긴장이 배우에게 긍정적이고 에너지화로 발전되기 때문이다. 이러한 '전이'와 '심리적 경계'의 관계에 대한 연구를 통해 공연중 배우가 경험하는 '심리적 경계'에서 실제 배우가 어떤 변화를 일으키며 심리상태가 유지되어 공연의 전 과정을 수행하는 것인지를 분석하여 무대공포, 부끄러움 등으로 발생하는 스트레스와 집중력을 확인하고 이를 기반으로 정체성의 다변화와 방어기제로 활용되는 무대 현존의 긍정적인 요소를 찾아본다.

Keywords