College Student Volunteers' Motivations, Benefits, Satisfactions to Volunteer in Mobile Phone Education for the Elderly

노인 휴대폰활용교육 대학생 봉사자들의 자원봉사 참여동기, 성취, 만족도

  • 한정란 (한서대학교 노인복지학과)
  • Received : 2012.05.31
  • Accepted : 2012.08.07
  • Published : 2012.08.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze motivations, benefits, and satisfactions of the college student volunteers. We carry out the pre-to-post survey with 615 college student volunteers (male 245, female 367) who have participated in the mobile education program for the elderly funded by a Telecom. The instruments consist of VFI (Volunteer Functions Inventory) developed by Clary & Snyder (1999), including 30 items for motivations, 12 items for achievements, and 5 items for satisfactions of volunteering. The items for motivations and achievements are comprised of 6 subcategories: career, value, understanding, protective, enhancement, and social. The results of this study are as follows: (1) Enhancement motivation is the highest, followed by understanding, value, career, protective, and social motivation. (2) Social benefit is the highest, followed enhancement, career, understanding, value, protective benefit. (3) The difference between motivation and benefit in social category is the largest, followed by career, enhancement, value, protective, and understanding category. While benefit is higher than motivation in all other categories, motivation is higher than benefit just in value category. (4) High motivation-high benefit, high motivation-low benefit, low motivation-high benefit, and low motivation-low benefit groups are dichotomized by the median of each motivation and benefit. In all six categories, high motivation-high benefit group shows the highest satisfaction, but low motivation-low benefit group shows the lowest. In short, benefit shows stronger correlation with satisfaction than motivation does. Finally, we suggest several implications for future research and policy of college students' volunteering based on these results.

본 연구의 목적은 대학생 봉사자들이 어떤 동기에서 봉사에 참여하며, 활동을 통하여 무엇을 얻는지, 그리고 이러한 참여동기 및 성취가 봉사활동 만족도와 어떤 관련을 갖는지를 파악하는 데 있다. 이를 위하여 2011년 3월 21일부터 2012년 2월 29일까지 총 11개월에 걸쳐 전국 58개 노인복지관에서 진행된 노인 휴대폰활용교육에 참여했던 대학생 봉사자 615명(남자 245명, 여자 367명)을 대상으로 자원봉사 참여동기, 성취, 만족도 등을 조사하였다. 조사도구로는 Clary & Snyder(1999)의 VFI(Volunteer Functions Inventory)를 활용하였는데, 참여동기 30문항, 성취 12문항, 만족도 5문항이었으며, 동기와 성취는 각각 경력, 가치, 이해, 강화, 방어, 사회성의 6개 하위 영역으로 구성되었다. 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같았다. 첫째, 대학생 봉사자들에게서 봉사활동을 통해 심리적으로 성장하거나 자기계발을 추구하고자 하는 '강화동기'가 가장 높게 나타났으며, 그 다음으로 '이해동기', '가치동기', '경력동기', '방어동기', '사회성 동기의 순이었다. 둘째, 자원봉사활동을 마친 후 대학생 봉사자들이 얻은 성취는 '사회성 성취'가 가장 높았고, '강화성취', '경력성취', '이해성취', '가치성취', '방어성취' 순이었다. 셋째, 참여동기와 성취 간의 차이를 분석한 결과, 사회성, 경력, 강화, 가치, 방어, 이해의 순으로 그 차이가 크게 나타났고, 가치 영역은 유일하게 동기보다 성취가 더 낮게 나타났다. 넷째, 참여동기와 성취의 중앙값을 기준으로 고동기 고성취, 고동기 저성취, 저동기 고성취, 저동기 저성취의 4개 집단으로 분류하여 봉사활동 만족도를 비교한 결과, 고동기 고성취 집단의 만족도가 가장 높았고, 저동기 저성취 집단의 만족도가 가장 낮았다. 또한 참여동기보다 성취가 봉사만족도에 더 크게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 끝으로 이러한 연구결과를 바탕으로 향후 대학생의 노인 대상 자원봉사정책 및 관련 연구를 위한 제언을 하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한서대학교