Abstract
This study analyzed the characteristics of hyperlink service from news articles in chosun.com and washington Post sites. The study showed that the Washington Post revealed many hyperlink-related elements and an increase in interactivity while Chosun.com was not established consistent hyperlink service. Also, this study analyzed news distribution based on genre, as a result, the life section was occupied the highest proportion with 32.4% for Chosun.com, while the news sections were evenly distributed for the Washington Post. Finally, as a result of classifying the linked words into 3 categories(Informational, navigational, and transactional), the highest contents category in both Chosun.com and Washington Post turned out to be informational words. Theses results can be used to develop and provide the effective link service of news articles in internet newspaper sites.
본 연구는 조선닷컴과 워싱턴포스트의 섹션별 뉴스기사 본문의 하이퍼링크 서비스와 링크된 단어의 콘텐츠 유형을 분석하였다. 그 결과를 살펴보면 첫째, 국내 외 인터넷신문의 섹션별 뉴스 분포에서 조선닷컴은 라이프 섹션이 32.4%로 가장 많은 비중을 차지하였으며, 워싱턴포스트는 대체적으로 골고루 분포되어 있는 것으로 나타났다. 둘째, 섹션별 하이퍼링크 서비스를 살펴본 결과 조선닷컴은 정치섹션이 가장 많은 하이퍼링크 서비스를 제공하고 있었으며, 이어서 라이프섹션, 국제섹션 등의 순이었다. 워싱턴포스트는 Politics 섹션, Sports 섹션, Opinions 섹션 등의 순으로 하이퍼링크 서비스를 제공하고 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 섹션별 뉴스기사 본문 단어에 하이퍼링크 된 콘텐츠 유형을 분석한 결과 조선닷컴과 워싱턴포스트 모두 정보획득형이 가장 많고, 이어서 탐색형, 트랜잭션형 순으로 나타났다. 이러한 연구결과는 인터넷신문의 특성을 이해하고, 다양한 이용자 요구에 적합한 하이퍼링크 서비스를 제공하기 위한 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.