DOI QR코드

DOI QR Code

The factors affecting Visitors' Spending on Local Festivals by applying the Tobit Model -Based on Rice Festivals in Two Regions-

Tobit 모형을 이용한 지역축제 방문객의 지출 영향요인 -두 지역 쌀 축제를 중심으로-

  • 백운일 (백석예술대학교 관광학부)
  • Received : 2012.08.23
  • Accepted : 2012.09.19
  • Published : 2012.09.28

Abstract

The purpose of this study was to determine the impact in visitors' spending on two separate local festivals, and to present the improved market strategies to attract visitors to revisit the local festivals. This study was also intended to suggest the ways to increase the competitiveness and revitalize the local festivals by improving the existing attractions and creating new attractions based on the visitors' evaluation. On the purpose of the study, we studied the visitors of two local ricefests, Icheon Rice Cultural Festival and Rice Festival in Jincheon Chungbuk, and estimated the determinants influencing the visitors' spending to the festivals by applying Tobit model. Finally, to estimate the behavioral differences in visitors of the two festivals, we compared the estimated determinants for the visitors of each festival by using Log-likelihood Ratio, and analyzed the differences in the factors influencing the visitors' spending. Summarizing the propensity of visitor's spending to local festivals, visitors of two rice festivals buy or tended to buy things on impulse. Therefore, festival industry needs to take measures to efficiently accommodate their expenditures from the stage of designing festivals.

본 연구는 경기도 이천 쌀 문화축제 및 충북 진천 쌀 축제를 방문한 방문객을 대상으로 하였으며, 연구의 목적은 서로 다른 두 지역축제 참가자들이 각 축제를 지각하는데 있어서의 지출에 대한 영향을 규명하고, 지역축제의 재방문을 위한 시장전략수립 위한 개선방향을 제시하는데 있다. 또한 방문객들이 평가를 바탕으로 기존의 매력요소를 강화시키고, 신규 매력요소를 창출을 통해 향후 지역축제 활성화 및 경쟁력 강화방안을 제시하는데 있다. 토빗(Tobit)모형을 적용하여 축제별로 방문객의 지출에 영향을 미치는 결정요인을 추정하였으며, 최종적으로 두 축제 간의 행태차이를 추정하기 위해, 우도비율검정(LR-검정)을 통해 각 축제 방문객만을 대상으로 추정된 결정요인들을 상호 비교함으로써 두 축제 간의 지출에 미치는 영향요인의 차이를 분석하였다. 본 연구를 통해 축제방문객의 지출성향을 요약해 보면, 두 쌀 축제방문객들의 지출성향은 충동적구매가 유사하거나 강하게 나타난 것으로 보아 축제기획단계에서부터 이들의 지출의지를 효과적으로 수용할 수 있는 대책수립이 요구되고 있었다. 결론적으로 지역축제를 기획하고 관리하는 지방자치단체에서는 축제프로그램과 축제시설 그리고 축제공연 등의 다양성을 확보해야 할 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 고동우,부소영, "기획축제 참가자의 소비지출 기제 탐색:소비자 광고", 한국심리학회지, 제2권, 제2호, pp.61-79, 2001.
  2. 고동우, "관광축제 방문자의 지출행동 비교", 관광레저연구, 제14권, 제2호, pp.25-38, 2003.
  3. 고동우, "참여역할에 따른 축제 평가의 지각 구조 비교 연구", 관광레저연구, 제17권, 제2호, pp.7-24, 2005.
  4. 김미경, 문혜선, 이희찬, "관광지출결정에 있어서 조사방법 간 비교 연구", 관광레저연구, 제2권, 제 31호, pp.79-96, 2005.
  5. 농촌진흥청, "지역축제 농․특산물 직거래수요의 결정요인 및 수요량 추정에 관한연구", 2008.
  6. 문화체육관광부, "관광동향에 관한 연차보고서", 2007.
  7. 문화체육관광부, "관광지식정보시스템", 2008.
  8. 문화체육관광부, "한국의 지역축제", 2009,2012.
  9. 안혜원, 이민규, "지역축제 활성화 요인에 관한 실증 연구", 한국콘텐츠학회, 제10권, 제6호, pp.378-385, 2010.
  10. 유승우, 박경철, "지역축제가 농촌지역 활성화에 미치는 영향", 농촌경제연구원, 2004.
  11. 이경모, 강해상, "이벤트 평가 체계에 관한 연구; 축제평가방법과 항목을 중심으로", 관광경영학연구, 제21권, pp.151-170, 2004.
  12. 이용기, 이덕우, 이충기, "지각된 환경단서가 방문객 만족과 충성도에 미치는 영향 : 수안보 온천 축제의 경우", 관광학연구, 제27권, 제1호, pp.85-104, 2003.
  13. 이희찬, "메가이벤트의 지역경제효과 추정방법 연구: 2000 광주비엔날레를 사례로", 관광학연구, 제25권, 제2호, pp.155-176, 2001.
  14. 이희찬, "축제참여자의 관광지출 결정요인:Tobit 모형의 적용", 관광학연구, 제26권, 제1호, pp.31-46, 2002.
  15. 채서일, "사회과학조사방법론", 학현사, 2004.
  16. 한국관광공사 조사연구실, "국내문화행사 관광 상품화방안", 한국관광공사, 1995.
  17. R. Becker and T. Iiff, "Non-Respondents in Homogeneous Groups: Implications for Mailed Surveys," Leisure Sciences, Vol.5, No.4, pp.257-267, 1983. https://doi.org/10.1080/01490408309513006
  18. L. A. Cai, G. S. Hong, and A. Morrison, "Household Expenditure Patterns Tourism Products and Services," J. of Travel and Tourism Marketing, Vol.4, No.4, pp.15-40, 1995.
  19. J. L. Crompton and R. D. Childress, "A Comparison of Alternative Direct and Discrepancy Approaches to Measuring Quality of Performances at a estival," Journal of Travel Research, Vol.36, No.2, pp.43-57, 1997. https://doi.org/10.1177/004728759703600207
  20. J. L. Crompton and L. Love, "The redictive Validity of Alternative Approaches to Evaluating Quality of a Festival," J. of Travel Research, pp.11-24, 1995.
  21. R. D. Dardis, G. S. Horacio, and D. Patro, "Analysis of Leisure Expenditures in the United States," J. of Leisure Research, Vol.26, No.4, pp.309-321, 1994. https://doi.org/10.1080/00222216.1994.11969964
  22. D. Frechtling, "Assessing the Economic Impacts of Travel and Tourism Measuring Economic Benefits. In B. Ritchie and C. Goeldner(eds.) Travel," Tourism and Hospitality Research, New York : John Wiley and Sons Inc, pp.331-351, 1994.
  23. D. Getz, "Event Management and Event Tourism. Elmsford, NY: Cognizant Communication Corporation," 1997.
  24. W. Greene, "Econometric Analysis. New York: Macmillan Publishing Company," 1993.
  25. R. Gitelson and E. Drogin, "An Experiment on the Efficacy of a Certified Final Mmailing," J. of Leisure Research, Vol.24, No.1, pp.72-78, 1992. https://doi.org/10.1080/00222216.1992.11969873
  26. T. L. Henthorne, "An Analysis of Expenditures by Cruise Ship Passengers in Jamaica," J. of Research, Vol.38, No.3, pp.246-250, 2000.
  27. H. C. Lee, "Determinants of recreational boater expenditures on trips," Tourism Management, Vol.22, No.6, p.659, 2001.
  28. J. Leones, B. Colby, and K. Crandall, "Tracking Expenditures of the Elusive Nature Tourists of Southeastern Arizona," J. of Travel Research, Vol.36, No.3, pp.56-64, 1998. https://doi.org/10.1177/004728759803600306
  29. J. Loomis and M. King, "Comparison of Mail and Telephone-Mail Contingent Valuation Surveys," Journal of Environmental Management, Vol.41, No.4, pp.309-324, 1994. https://doi.org/10.1006/jema.1994.1050
  30. J. F. McDonald and R. Moffitt, "The Uses of Tobit Analysis. Review of Economics and Statistics," Vol.62, No.3, pp.318-321, 1980. https://doi.org/10.2307/1924766
  31. C. Mok, T. J. lverson, "Expenditure-Based Segmentation; Taiwanese Tourists to Guam," Tourism Management, Vol.21, No.3, pp.299-305, 2000. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(99)00060-6
  32. G. Ronning, "Micro-Econometrics. Spring-Verlag," pp.128-129, 1991.
  33. D. Taylor, R. Fletcher, and T. Clabaugh, "A comparison of characteristics, reginal expenditures, and economic impact of visitors to historical sites with other recreational visitors," J. of Travel Research, Vol.31(summer), pp.30-35, 1993.

Cited by

  1. Core Demand Market by Visitor's Characteristics of Mountain Types of a National Park -focused on Demographic and Social Economical Factors- vol.13, pp.7, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.07.361