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Influential Relationship of Hotel's Corporate Social Responsibility with Hotel Image and Customer Loyalty

호텔기업의 사회적 책임활동, 호텔이미지, 고객충성도 간의 영향관계

  • 조경희 (동신대학교 스튜어디스학과) ;
  • 유양호 (동신대학교 호텔관광학과)
  • Received : 2012.07.23
  • Accepted : 2012.08.29
  • Published : 2012.09.28

Abstract

In this study, empirical analysis was conducted to identify that the hotel's corporate social responsibility has an effect on hotel image, and examine the correlation between hotel image and customer loyalty, targeting customers who have used five-star hotels, located in seoul. As a result, it was revealed that the hotel's corporate social responsibility would have a significant effect on hotel image, and hotel image would have a significant effect on customer loyalty. These findings are meaningful in that this study provides proven data for accounting for the competitive advantage by using social responsibility activities more effectively and strategically through recognizing the importance of hotel's corporate social responsibility.

본 연구는 호텔기업의 사회적 책임활동이 호텔이미지에 영향을 미치는지 파악하고, 호텔이미지와 고객충성도간의 영향관계를 알아보기 위해 서울지역에 소재한 특급호텔을 이용한 고객을 대상으로 실증분석을 시행하였다. 그 결과 호텔기업의 사회적 책임활동이 호텔이미지에 유의미한 영향을 미치고, 호텔이미지가 고객충성도에 유의한 영향력이 있음을 밝혀냈다. 이 결과는 호텔기업의 사회적 책임활동에 대한 중요성을 인식시키고, 사회적 책임활동을 보다 효과적이고 전략적으로 활용하여 경쟁우위를 점할 수 있도록 검증된 자료를 제공한다는 점에서 의미가 있다.

Keywords

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