DOI QR코드

DOI QR Code

A Research of Design and Implementation of Visual Program to Displaying External Factors of Marine Buoy using Quest3D

Quest3D 기반 해상부표 동적안정성의 시각적 표현 프로그램 설계 및 구현에 관한 연구

  • Lee, Seo-Jeong (Division of IT Engineering, Korea Maritime University) ;
  • Lee, Jae-Wook (Division of IT Engineering, Korea Maritime University) ;
  • Gug, Seung-Gi (Department. of Coast Guard Studies, Korea Maritime University)
  • 이서정 (한국해양대학교 IT공학부) ;
  • 이재욱 (한국해양대학교 IT공학부) ;
  • 국승기 (한국해양대학교 해양경찰학과)
  • Received : 2012.01.04
  • Accepted : 2012.08.20
  • Published : 2012.10.31

Abstract

As vessels are faster and bigger, higher safety navigation techniques have been required. In marine traffic area, buoy is to be one of the most important equipment, so that it should be built stable and robust. Verification in design level is good to accomplish it. This paper tries to implement visual program to confirm the external stability, which shows the movement on water by external factors such as wind, tide and current. Considering further requirements for additional influences or functions, design architecture for program introduces the concept of software component. Using Quest3D as the graphic tool, visual programming with software component concept can be implemented.

선박의 대형화와 고속화에 따라, 발전된 안전운항 기술에 대한 요구가 최근 크게 늘어나고 있으며, 그 중, 해상 부표는 교통 안전정보를 제공하는 해상교통 분야의 주요 장비이다. 해상부표를 새롭게 설계하거나 설치 시, 안전성과 견고함을 판단하기 위해서 사전 검증은 반드시 필요한 과정이다. 본 논문은 새로운 해상 부표의 설계에 대해, 외부 환경 요소의 변화에 따른 설계물의 반응을 컴퓨터상에서 미리 보여주기 위한 프로그램을 구현했다. 즉, 외부 영향요소 즉, 바람, 파도 및 조류 값의 변화에 따라 설계물이 반응하는 결과를 시각적으로 보여준다. 특히, 영향요소 및 기능의 확장을 고려하여, 프로그램 내부 설계에 소프트웨어적 부품 개념을 도입한 아키텍처를 구성했다. 본 논문에서 지향하는 시각적 프로그래밍과 소프트웨어적 부품개념을 동시에 지원할 수 있는 그래픽 툴로써 Quest3D를 이용했다.

Keywords

References

  1. 국토해양부(2010), "해상여건에 적합한 특수 부표류 개발 및 등탑상부 표준화용역 보고서," 국토해양부 해양교통시설과.
  2. 국토해양부(2011), "부유식 해상구조물의 구조 및 설비 등에 관한 기준," 국토해양부.
  3. 김국, 김진구(2011), "항로표지와 관련해사영어의 표준화 방안," 한국항해항만학회지, 제35권, 제1호, pp. 31-38. https://doi.org/10.5394/KINPR.2011.35.1.31
  4. 이근왕, 박종천(2009), "Quest기반의 환경교육용 3D 가상 체험 소프트웨어 설계," 한국산학기술학회 2009년도 춘계학술발표논문집, pp. 44-46.
  5. 전완식(2010), "Quest3D를 이용한 건설기계 시뮬레이터의 설계와 구현," 청주대학교 대학원.
  6. 한국선급(2011), 선급기술규칙, http://www.krs.co.kr/
  7. Act-3D(2009), "About Quest3D,"http://www.quest3d.com/
  8. Birch, D.(2009), "Mapping Game Engines for Visualization," Map of Game Engines
  9. Heightmap(2012), "Heightmap," http://en.wikipedia.org/wiki/Heightmap
  10. Sastry, J. S. V. R. S., Ramesh, K. V.(2011), "Measuring Object-Oriented Systems based on the Experimental Anaysis of the Complexity Metrics," International Journal of Engineering Science and Technology, Vol. 3, No. 5.
  11. Matthias Müller-Fischer(2008), "Fast Water Simulation for Games Using Height Fields," Game Developers Conference, http://www.gdcvault.com
  12. Physics(2012), "Physics engine," http://en.wikipedia.org/wiki/Physics_engine
  13. Quest3D(2012), "Quest3D pattern," http://support.quest3d.com/index.php?title=Tutorial/OO/Patterns/Introduction
  14. Singh, S., Kahlon, K. S.(2010), "Static Analysis To Model & Measure OO Paradigms," ACM Symposium On Applied Computing