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Evaluation of Airline Service Education Using the CIPP Model -focus on factors which influenced satisfaction and recommendation of the training program-

CIPP모형을 활용한 항공서비스교육 평가 -만족도 및 재추천에 미치는 요인을 중심으로-

  • 박혜영 (호서대학교 항공서비스학과)
  • Received : 2012.08.13
  • Accepted : 2012.10.09
  • Published : 2012.10.28

Abstract

The purpose of this study is to evaluate an airline service training program based on the CIPP model. Evaluation areas were divided into context, input, process, and product. We analyzed the factors which influenced program satisfaction and recommendation of the training program. Two hundred and one learners who participated in an airline service training program were selected for a survey. The results of this study are as follows. The factors which positively influenced training satisfaction were educational goals in context evaluation, interaction between learners and instructors, managing programs in process evaluation, and training performance in product evaluation. The factor which negatively influenced training satisfaction was human resources in input evaluation. On the other hand, the factors which positively influenced training recommendation were educational goal, assessing needs in context evaluation, interaction between learners and instructors, supporting programs in process evaluation, and training performance in product evaluation. The factor which negatively influenced training recommendation was assessing needs in context evaluation. The results of this study are expected to make an important contribution to the development of service training programs in airlines.

본 연구는 CIPP모형을 활용하여 항공서비스교육의 성과를 평가하고자 한다. CIPP모형의 상황평가(Context), 투입평가(Input), 과정평가(Process), 산출평가(Product)를 중심으로 요인을 도출하고 항공서비스교육의 만족도와 재추천에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 그 결과 만족도에는 상황평가(C)의 교육목표, 과정평가(P)의 상호작용, 프로그램관리, 산출평가(P)의 직무성과 요인이 긍정적인 영향을 미쳤으며, 투입평가(I)의 인적자원은 부정적인 영향을 주었다. 또한 서비스교육의 재추천에는 상황평가(C)의 교육목표, 과정평가(P)의 상호작용, 교육지원, 산출평가(P)의 직무성과 요인이 긍정적인 요인으로 작용하였으며, 상황평가(C)의 요구진단은 부정적인 요인으로 영향을 미쳤다. 따라서 항공서비스교육의 만족도를 높이기 위해서는 인적자원이 아니라 교육의 목표, 상호작용, 프로그램관리, 성과를 높여야 하며, 서비스교육의 재추천을 위해서는 항공사의 요구진단보다는 교육목표, 상호작용, 교육지원, 직무성과를 높일 필요가 있음을 시사한다.

Keywords

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