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Relationships among Psychological Capital, Job Attitude and Service Climate in Hotel Corporations

호텔기업에서 심리적 자본, 직무태도 및 서비스 풍토의 관계

  • 김용순 (동양미래대학교 관광경영과)
  • Received : 2012.08.14
  • Accepted : 2012.09.27
  • Published : 2012.10.28

Abstract

The purpose of this study was to research the relationships among psychological capital, job attitude, and service climate of employees in hotel corporations. Psychological capital has been demonstrated to be important for performance at both individual and group levels of analyses. In addition psychological capital has been shown to provide additive value to more established measures of employee's positive job attitudes. To accomplish this study, it was determined that the analysis derived from a hypothesis and literature reviews and data collected from 295 employees in hotel corporations. The results of empirical analysis showed as follows. First, Psychological capital has a significant effect on job satisfaction. Second, Psychological capital has a significant effect on organizational commitment. Third, Service climate was also found to have moderating effect upon the relationship between psychological capital and job satisfaction. Based on these findings, the implications and limitations of the study were presented including some directions for future studies.

직무태도는 조직 전체에 큰 영향을 미치며, 직무태도에 영향을 미치는 개인적 변수로 주목받고 있는 것이 심리적 자본이다. 심리적 자본은 개인이나 집단수준의 성과를 분석하는데 있어서 중요하다. 특히 심리적 자본은 종사원의 긍정적인 직무태도를 확립하는데 가치가 있다. 또한 높은 심리적 자본을 지닌 종사원은 긍정적인 서비스 풍토 속에서 그들의 성과를 달성하기 위해 노력을 다할 것이다. 이에 본 연구는 심리적 자본이 직무태도에 미치는 영향관계를 실증적으로 규명하고자 문헌연구와 더불어 호텔기업의 종업원들을 대상으로 295부의 설문지를 최종분석에 사용하였다. 연구결과, 첫째, 심리적 자본은 직무만족에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 심리적 자본은 조직몰입에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 심리적 자본과 직무만족의 관계에서 서비스 풍토의 조절효과는 유의한 것으로 검증되었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 시사점과 연구의 한계점 및 향후 연구방향을 제시하였다.

Keywords

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