Abstract
This study analyzed the effect of entrepreneurship of real estate broker's on subjective performance, and confirmed if a entrepreneurship education between them has moderating effects. The research results of the analysis are as follows. First, needs for achievement and risk taking of real estate brokerage were significant with subjective performance, which is the dependent variable, and it was shown as the positive (+) direction. This means entrepreneur factors of high needs for achievement or submitting to risk preference have a significant effect in subjective performance. Second, moderating effect of a business school was only shown in needs for achievement. As a result of analysis after classifying it into two groups according to completion status of a entrepreneurship education, it was shown the group that took a entrepreneurship education has higher beta(${\beta}$) than the group that did not take a entrepreneurship education. In other words, real estate brokerage who took a entrepreneurship education shows increase in needs for achievement, which is the entrepreneur factor. This signifies a business school has a positive effect in subjective performance. Third, as a result of t-test for completion status of a entrepreneurship education and financial performance, it was shown the group that took a entrepreneurship education showed higher average of sales and net income than the group that did not take a entrepreneurship education. The net income, in particular, showed about the double difference.
본 연구는 소규모 부동산중개업 창업가 특성이 경영성과에 미치는 영향을 분석하고, 이들 사이에 창업교육이 조절효과를 갖는지를 확인하였다. 이를 위해 부동산중개업의 경영인을 대상으로 설문조사를 실시하고, SPSS 18.0K를 이용하여 분석하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부동산중개업 경영인의 성취욕구와 위험선호 변수는 종속변수인 주관적 성과와 유의하였으며, 정(+)의 방향으로 나타났다. 이는 성취욕구가 높거나 위험을 선호하는 창업가 특성은 주관적 성과에 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다. 둘째, 창업교육 조절효과는 성취욕구에서 나타났으며, 이를 다시 창업교육 유무로 집단을 나누어 분석한 결과 창업교육을 받은 집단이 받지 않은 집단보다 베타(${\beta}$)가 큰 것으로 나타났다. 즉, 창업교육을 받은 부동산중개업 경영인들은 창업가 특성인 성취욕구가 향상 되는 것으로 추정된다. 이는 창업교육이 부동산중개업의 주관적 성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다. 셋째, 창업교육유무와 재무성과와의 평균치 차이검정 결과 창업교육을 받은 집단은 받지 않은 집단보다 매출액 및 순이익 평균이 높은 것으로 나타났다.