DOI QR코드

DOI QR Code

Current State and Needs of Continuing Education for Emergency Medical Technicians

응급구조사 보수교육 실태와 요구도

  • 배기숙 (서남대학교 응급구조학과) ;
  • 김진회 (선문대학교 응급구조학과) ;
  • 김자영 (서울소방재난본부 용산소방서)
  • Received : 2012.05.21
  • Accepted : 2012.09.04
  • Published : 2012.10.28

Abstract

The purpose of this study is to enhance the satisfaction of paramedics on the refreshment training by identifying the status and requests of 389 Grade I and II paramedics who participated in refreshment training and providing appropriate training according to job requirements, and to provide basic materials for the effective operation. From the study, in 'Status and Difference of Refreshment Training of Grade I and II Paramedics', statistically significant items were found to be 'Satisfaction level of Refreshment Training'(p=0.002), 'Training should be separated according to qualifications.'(p=0.000),'Refreshment training registration fee was appropriate.'(p=0.027), 'Necessity level of evaluation after the refreshment training'(p=0.007). The most appropriate theme for refreshment training' was found to be ALS among Grade I (42.3%) and Grade II (31.1%), but it was not statistically significant (p=0.224). In 'Refreshment Training Enhancement Requirements', both Grade I (29.5%) and Grade II (31.2%) paramedics wanted 'qualitative enhancement of contents' most, which was not statistically significant (p=0.664). Additionally, 'the most appropriate theme for refreshment training' was found to be ALS in 'hospitals' (46.3%) and 'non-hospitals' (28.6), and comparing to 'hospitals' 'non-hospitals' showed approximately 12% higher requirements on 'Laws and the latest medical information'. According to results, it is recommended to separate training for Grade I and Grade II paramedics and reflect requests of the field to refreshment training so as to enhance the quality and satisfaction of refreshment training.

본 연구는 보수교육에 참여한 1급, 2급 응급구조사 389명을 대상으로 보수교육 실태와 요구도를 조사하여 직무에 알맞는 보수교육을 제공함으로써 보수교육의 만족도를 높이고, 효과적으로 운영할 수 있는 기초자료를 제공하고자 실시하였다. 그 결과 '1급, 2급 응급구조사의 보수교육 실태 및 차이'에서 '보수교육의 만족도 정도'(p=0.002), '자격에 따라 교육이 분리되어야 한다.'(p=0.000), '보수 교육 등록비는 적절하였다.'(p=0.027), '보수 교육 시행 후 평가의 필요성 정도'(p=0.007)가 통계적으로 유의하게 나타났다. '보수 교육 내용으로 가장 적합한 주제'는 1급(42.3%)과 2급(31.1%) 모두 ALS가 가장 높은 백분율을 나타냈으나, 통계적으로는 유의(p=0.224)하지 않았다. '보수 교육 개선 방안 요구도'에서는 1급과 2급이 각각 29.5%, 31.2%로 '내용의 질적 개선'을 가장 원하고 있으나, 통계적으로는 유의(p=0.664)하지 않았다. 또한 각 근무분야에 따라 '보수 교육 내용으로 가장 적합한 주제'로 '병원'(46.3%)과 '병원 외'(28.6) 모두 ALS로 나타났으며, 또한 '병원'과 비교해 '병원 외'에서 '법과 최신의료정보'의 요구도가 약 12% 정도 높았다. 연구 결과에 따라 1급과 2급의 교육을 분리를 고려해야 할 것이며, 근무분야의 요구도에 따라 보수 교육 내용을 고려 및 반영하여 보수교육의 질적 향상과 만족도를 높여야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 최희정, 박정미, 서순림, "응급구조사의 이차 외상성 스트레스 정도와 관련요인", 한국응급구조학회논문지, 제13권, 제2호, pp.15-16, 2009.
  2. www.mw.go.kr/nema_cms_iba/show_nema/board/board9s/view.jsp
  3. www.mw.go.kr/nema_cms_iba/show_nema/board/board9s/list.jsp
  4. 유순규, 최혜경, 백홍석, 엄태환, "배출 상수를 이용한 응급구조사 수급 전망", 한국응급구조학회논문지, 제11권, 제3호, pp.65-79, 2007.
  5. 대한응급구조사협회, 연도별 응급구조사 배출현황, 대한응급구조사협회, 2010.
  6. S. S. Cooper, "I believ that continuing education in nursing," Nursing Handbook, pp.579-583, 1972.
  7. 하승희, 전문비서 계속교육 활성화를 위한 교육 요구 분석, 이화여자대학교 교육대학원 석사 학위논문, 2002.
  8. http://www.moleg.go.kr.
  9. 문제혁, 치과기공사의 보수교육에 관한 연구, 단국대학교 행정대학원 석사학위 논문, 2000.
  10. http://media.daum.net/society/welfare/newsview?newsid=20080908155616622.
  11. 신동민, 장문순, 강보라, 윤병길, 탁양주, 이인수, "국내 ․ 외 응급구조사의 보수교육프로그램 비교조사", 한국응급구조학회지, 제14권, 제3호, pp.95-105, 2010.
  12. www.emt.or.kr.
  13. 김자영, 119구급대원 보수교육 실태 및 요구, 공주대학교 일반대학원 석사학위 논문, 2010.
  14. 최용철, 이창섭, 왕순주, "응급구조사 보수교 육의 교과과정 개발에 관한 연구", 한국화재.소방학회논문지, 제17권, 제1호, pp.46-61, 2003.
  15. 민병국, 곽수진, "강원지역 치과기공사의 보수교육 인식에 관한 조사연구", 동남보건대학논문집, 제18권, 제1호, pp.35-48. 2000.
  16. 정지웅, "사회교육의 내용", 사회교육 심포지움, 1983.
  17. A. R. Peden, H. Rose, and M. Smith, "Transfer of Continuing Education," The Journal of Continuing Education in Nursing, Vol.6, No.5, pp.23-24, 1992.
  18. 이윤정, "문화사업 담당 건강가정사 양성 및 보수교육을 위한 직무와 역량분석", 한국컨텐츠학회, 제11권, 제4호, p.485, 2011.
  19. 이윤정, "상담영역 건강가정사의 직무 및 보수교육 컨텐츠 개발을 위한 역량연구", 한국컨텐츠학회, 제11권, 제5호, p.358, 2011.