Abstract
Chungcheoungnam-do public relation office remodeling in Hangdam-do resting place is transpotation hub. But many people are not using because discrepancy between the lack of publicity surrounding. public relation office unique role is racking with limited content and mixing operations. Thus, in public relation office to inform the development of new content items in conjunction with the development of advertisements is required. Regional branding can be the basis of the active region by unique region image to define regional identity to create regional image to secure sustainable competitiveness. The purpose of study predict remodeling aspect through analysis of existing public relation office and similar research on domestic and international facilities management practices and success factors for other public relation office. The basic design plan through a feasibility study, the first floor is specialties dealership and the second floor is cafe, public relation office and therapy space.
행담도 휴게소 내 충청남도 홍보관은 위치적으로 교통의 요지에 있음에도 불구하고, 홍보의 부족과 주변과의 부조화로 인해 많은 사람이 이용하고 있지 않는 상태이다. 홍보관은 한정된 콘텐츠와 판매장과의 혼합 운영으로 인해 홍보관으로서의 고유한 역할이 미흡한 실정이다. 따라서 충청남도를 알릴 수 있는 새로운 콘텐츠의 개발과 함께 홍보관 내 아이템의 개발이 요구된다. 지역 브랜딩이 지역의 정체성을 명확히 하여 강력하고, 독특한 지역의 이미지를 창출함으로써 지역의 지속가능한 경쟁력을 확보하는 것을 목적으로 한다는 점에서 지역 활성화의 기반이 될 수 있다. 본 연구의 목적은 기존 홍보관의 현황분석과 국내외 유사시설 운영사례에 대한 조사 및 분석, 타 홍보관 성공사례에 대한 요인 분석을 통해 향후 변화방향에 대한 예측을 하고자 한다. 연구진행방법은 방문객을 대상으로 한 설문조사를 통해 문제점과 필요한 요소, 요구사항들을 도출하여 리모델링 기본계획 수립시 반영하도록 한다. 타당성 분석 연구를 통해 제시된 리모델링 기본설계는 1층은 특산물판매장이며 2층은 카페공간과 충청남도 홍보관과 테라피 특산물판매공간으로 구성하였다.