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Verification of the Effectiveness of the Identification Directing in Animation

애니메이션에서의 동일시 효과 검증

  • 김영아 (부산대학교 공과대학 영상정보공학과) ;
  • 신승윤 (부산대학교 공과대학 영상정보공학과) ;
  • 이은희 (부산대학교 공과대학 영상정보공학과) ;
  • 김재호 (부산대학교 공과대학 영상정보공학과)
  • Received : 2012.08.09
  • Accepted : 2012.09.14
  • Published : 2012.10.28

Abstract

It is well known, with many researches, that identification is an important element for inducing audiences' emersion. If the director makes the audience to see with the eyes of characters, be identified, and understand the movie situations, the narrative can be transferred more effectively. The directing method of identification for visually connecting the characters and the audiences is studied. The effectiveness is verified by comparing animations and analyzing the responses of audiences. The authors want to establish the basis of directing the identification for real production.

관객의 몰입을 유도하는데 동일시가 중요한 요소로 작용하는 것은 많은 연구를 통해서 잘 알려져 있다. 연출자가 관객으로 하여금 등장인물의 눈으로 바라 볼 수 있게 하고, 동일시되어, 영화의 상황을 이해할 수 있게 만들면 내러티브는 더욱 효과적으로 전달된다. 시각적인 측면에서 등장인물과 관객을 연결시킬 수 있는 동일시 연출 방법이 연구되었다. 본 논문에서는 연구된 동일시 연출 방법의 효과를 애니메이션비교 분석과 수용자 분석을 통해 검증하였다. 이 검증을 기반으로 실제 제작을 위한 동일시 연출의 기반을 마련하고자 한다.

Keywords

References

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