초록
본 연구의 목적은 풍동시험을 통해 회전발사체에서 발생하는 동적 롤댐핑 특성을 실험적으로 연구하는데 있었으며, 이를 위해 약 8,000 rpm으로 회전하는 회전발사체 실험모형에 작용하는 롤댐핑 특성의 측정을 위한 고속풍동시험을 국방과학연구소 삼중음속풍동에서 수행하였다. 실험시의 마하수는 0.6~0.9까지의 천음속 영역이었으며 이때의 받음각 구간은 최대 0~15 deg에 해당하였다. 측정된 공기역학적 댐핑 특성으로부터 회전체의 마찰 특성을 공제하기위한 베어링 마찰특성에 대한 평가도 함께 수행하였다.
The purpose of this research is to investigate the dynamic roll-damping characteristics of a spin-stabilized projectile in wind-tunnel testing. In the present work, the high-speed wind-tunnel tests for the roll-damping measurements were conducted on a finned spin-stabilized projectile model in the Agency for Defense Development's Trisonic Wind Tunnel at spin rates about 8,000 rpm. The test Mach numbers ranged from 0.6 to 0.9, and the angles of attack ranged from 0 to +15 deg. The evaluation of the bearing friction parameter was also conducted to eliminate the tare damping moment from the aerodynamic damping moment.