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An Education Effects through 3D Animation implementation using Educational Programming Language

교육용 프로그래밍 언어를 이용한 3D 애니메이션 제작을 통한 교육효과

  • Received : 2012.09.08
  • Accepted : 2012.09.27
  • Published : 2012.09.30

Abstract

In this work, we develop an instructional method in which students create 3D animations based on problem-solving techniques and computational thinking. The educational, easy-to-learn programming environment/language called "Alice 2.3", which supports story-telling, is used for the delivery of the instructional method. Unlike typical 3D animation instructional methods using command-based demonstrations and/or 3D animation tools, learners engage in a group project in which they develop a story and solve problems by creativity, computational thinking and reasoning skills. Then they develop animations based on the story by programming with Alice. The analysis based on the collected data showed that learners had to put much effort while working on the project, but their critical-thinking skills were improved. It also showed they were more involved and their interests were heightened in developing animation through programming.

본 연구에서는 3D 애니메이션을 논리적인 사고와 문제를 해결하는 능력을 바탕으로 프로그래밍하여 제작하는 교수방법을 설계하였다. 사용한 언어는 스토리텔링을 지원하는 교육용 프로그래밍 언어 및 개발환경인 Alice 2.3이다. 이 방법은 주어진 결과물을 제작해보는 명령어 위주의 시범학습과 그래픽 툴을 이용하여 제작하는 방법과 다르게 학습자가 제작할 스토리텔링을 창의와 논리적인 사고를 통하여 문제해결 과정을 스스로 찾아내서 이를 프로그래밍하는 방법이다. 이 방법을 현장에 적용한 결과, 창의적인 사고와 문제를 해결하는 방법을 찾는 과정에서 학습자들은 힘들어 하였지만 사고력을 향상시키는데 의미가 있었음을 볼 수 있었으며, 또한 프로그래밍을 통한 애니메이션 제작이라는 것에 학습자의 관심도가 향상되었음을 알 수 있었다.

Keywords

References

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