DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study on the High School Library-Assisted Instruction: Focused on the Chinese Project Learning

고등학교 도서관의 협력수업 사례에 관한 연구 - 중국어과 프로젝트 학습을 중심으로 -

  • 이덕주 (송곡여자고등학교) ;
  • 조미아 (경기대학교 교육대학원 사서교육전공)
  • Received : 2012.08.17
  • Accepted : 2012.09.15
  • Published : 2012.09.30

Abstract

The present study was intended to present desirable directions of project learning of curriculum subjects utilizing school libraries. To this end, lesson contents including theme selection policies and selected themes were grasped centering on Chinese project learning conducted in the school library of S academic high school and examples of students' reports were presented. A questionnaire survey was conducted on 117 high school students in the second year who participated in the Chinese project class to analyze their interest in the themes, their perception of school library-assisted instructional processes and how the school library-assisted Instruction helped the students Also, this study analyzed differences in the perception of the help provided by the school library-assisted Instruction among students in the department of liberal arts, those in the department of natural sciences and those in the department of arts. The results of the study indicated that the students' satisfaction of the school library-assisted Instruction was high.

본 연구는 학교도서관에서 이루어지는 교과 협력 수업의 바람직한 학습 방향을 제시하기 위한 의도로 이루어졌다. 이러한 목적을 이루기 위하여 인문계 S고등학교 도서관에서 이루어진 중국어과 프로젝트 협력수업을 중심으로 주제 선정 방침 및 선정된 주제 등 수업내용을 파악하고 학생의 보고서 사례를 제시하였다. 또한 중국어과 프로젝트 학습에 참여했던 고등학교 2학년 학생 117명을 대상으로 한 설문지 조사를 통하여 주제에 대한 흥미, 학교도서관 협력 수업 과정에 대한 인식 및 학교도서관 협력 수업이 어떤 점에서 학생에게 도움이 되었는지를 파악하였다. 연구결과, 학생들의 학교도서관 협력수업에 대한 만족도는 높은 편으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김연화. 2009. 중학교 과학수업에서 프로젝트 프로그램 적용이 학생들의 문제해결과 과학에 대한 태도 및 흥미에 미치는 영향. 박사학위논문. 이화여자대학교 대학원, 과학교육학과.
  2. 김연화, 최경희, 이향연. 2009. 중학교 과학수업에서 프로젝트 프로그램 적용이 학생들의 문제해결력과 과학에 대한 태도 및 흥미에 미치는 영향. 학습자중심 교과 교육연구, 9(3): 155-180.
  3. 김효경. 2005. 구성주의적 지리교육을 위한 학교도서관 활용 수업에 대한 연구: 중학교 지역지리 단원을 중심으로. 석사학위논문. 고려대학교 교육대학원, 지리교육 전공.
  4. 송기호. 2012. 학교도서관 운영의 실제. 서울: 한국도서관협회.
  5. 양소라. 2010. 메타분석과 실증연구를 통한 학교도서관 활용수업의 교육적 효과에 관한 연구. 석사학위논문. 연세대학교 대학원, 문헌정보학과.
  6. 윤희정. 2006. 웹기반 프로젝트 학습에서 학습의 실제성, 학습동기, 성취도와의 관계 규명. 석사학위논문. 이화여자대학교 대학원, 교육공학과.
  7. 이순일. 2008. 학교도서관을 활용한 고등학교 국사 수업 연구. 석사학위논문. 전남대학교 교육대학원, 사서교육 전공.
  8. 이현주. 2008. 학교도서관을 활용한 중학생 진로교육 프로젝트 학습모형 연구. 석사학위논문. 전남대학교 교육대학원, 사서교육 전공.
  9. 임유원. 2006. 수학 수업에서의 학교도서관 활용 연구. 석사학위논문. 서울시립대학교 교육대학원, 수학교육 전공.
  10. 임지숙. 2005. 학교도서관을 활용한 국어 수업 연구. 석사학위논문. 전남대학교 교육대학원, 국어교육 전공.
  11. 임현숙. 2005. 영어교과를 위한 도서관 활용수업 모형 개발에 관한 연구: 프로젝트 학습을 중심으로. 석사학위논문. 전북대학교 교육대학원, 사서교육 전공.
  12. 정말희. 2006. 학교도서관을 활용한 도덕 교과의 자료기반학습 모형 연구. 석사학위논문. 연세대학교 교육대학원, 사서교육 전공.
  13. 한겨레신문. 2012. 학교도서관에 사서교사를 허하라! 2012년 4월 16일.
  14. 한윤옥. 1995. 학교도서관의 협동교수프로그램에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 29: 257-279.
  15. Helm, Judy Harris and Lilian G. KaTz. 2001. Young Investigators: The Project Approach in the Early Years. NY: Teachers's College Press.
  16. Karz, Lilian G. and Sylvia C. Chard. 1989. Engaging Children's Mind: The Project Approach. NJ: Ables, 5-20.
  17. Thomas, J.D. 2000. A Review of research on project based learning. San Rafael, CA: The Autodesk Foundation. [cited 2012.8.10]. .

Cited by

  1. A Case Study of Collaborative Classes between a Teacher Librarian and a Chinese Language Teacher Applying Problem-based Learning: With a Main Focus on Students' Degree of Interest in Learning at S High School vol.48, pp.2, 2014, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.2.065
  2. 문헌정보학 분야 정보활용교육에 관한 연구 동향 vol.26, pp.3, 2012, https://doi.org/10.14699/kbiblia.2015.26.3.207
  3. 정보활동을 통한 미래자서전 쓰기가 고등학생의 자아정체감에 미치는 영향 vol.46, pp.4, 2015, https://doi.org/10.16981/kliss.46.201512.599
  4. 사서교사의 도서관 협력수업 실행의도 영향요인 연구 vol.53, pp.4, 2019, https://doi.org/10.4275/kslis.2019.53.4.121