An Analysis of Elementary School Students' Understanding of Functional Relationships

초등학교 2, 4, 6학년 학생들의 함수적 관계 이해 실태 조사

  • Received : 2012.08.05
  • Accepted : 2012.09.13
  • Published : 2012.09.30

Abstract

This study investigated elementary school students' understanding of basic functional relationships. It analyzed the written responses from a total of 2087 students of second, fourth, and sixth graders using tests that examined their understanding of five types of functional relationships. The results of this study showed that students tended to be more successful as their grades went up with regard to all the problem types. There were statistically differences among the three grade levels. Even lower graders were quite successful in dealing with additive relation, direct proportion, and inverse proportion. However the items dealing with square relation and linear relation were difficult even to sixth graders. It was common that students were good at completing the table by looking for a pattern from the given numbers but that they had difficulties in anticipating the value of 'y' when the value of 'x' is given either as a big number or as a symbol. Given these results, this paper includes issues and implications on how to foster functional thinking ability at the elementary school.

본 연구는 우리나라 초등학생들의 함수적 사고 능력의 실태를 알아보고자, 다섯 가지 유형의 함수적 관계로 구성된 검사지를 이용하여 2, 4, 6학년 학생 총 2087명의 반응을 분석하였다. 분석 결과, 함수적 관계에 대한 학생들의 이해는 지역규모나 성별에 따라 큰 차이가 나타나지 않았으며, 통계적으로도 유의미한 차이를 보이지는 않는 것으로 드러났다. 반면, 과제 유형이나 문제 상황별로는 학생들의 이해 정도에 다소 큰 차이가 나타났으며, 이러한 차이에 주의를 기울일 필요가 있음이 드러났다. 특히, x의 값이 임의의 수(${\Box}$)로 주어졌을 때 y값을 구하는 문항에서의 정답률은, x의 값이 큰수로 주어졌을때 y값을 구하는 문항에서의 정답률에 비하여 다소 높게 나타나는 경향이 발견되었다. 본 논문은 이러한 결과들을 토대로 초등학교에서의 함수적 사고 지도 방안에 대한 시사점을 제공하였다.

Keywords