DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Crafts Programmes on Visual Perceptual Development of the Children with Developmental Disabilities

수예공작 프로그램 적용이 발달장애 아동의 시지각 발달에 미치는 영향

  • Kim, Nam-Soon (Department of Occupational Therapy, Sorabol college) ;
  • Kim, Dong-Hyun (Department of Occupational Therapy, Sorabol college) ;
  • Kim, Hee-Jung (Department of Occupational Therapy, Kaya University)
  • 김남순 (서라벌대학교 작업치료과) ;
  • 김동현 (서라벌대학교 작업치료과) ;
  • 김희정 (가야대학교 작업치료학과)
  • Received : 2012.05.20
  • Accepted : 2012.06.04
  • Published : 2012.06.30

Abstract

The purpose of this study to know the effects of craft programmes on the visual perceptual development of the children with developmental disabilities. Sixty children were diagnosed with developmental disabilities. They divided into two groups that were the experimental group and control group. The children were subjected at K-Rehabilitation Center and C-child Care Center in Gyeong-Ju for 6 weeks from Feb to Apr (twice a seek, total 12 times) in 2011. The development programmes for the children disabilities are based on occupational therapy, physical therapy, and speech therapy. The intervention of experimental group included occupational therapy based on the craft programmes, physical therapy, and speech therapy. The one of control group included occupational therapy based on function, physical therapy, and speech therapy. The MVPT-3 and K-DTVP-2 were done before and after the therapy to compare visual perceptual development ability and to know the results of the test. Results were as follow: First, there were significant differences of MVPT-3 score before and after the therapy. Second, there were significant differences of K-DTVP-2 score before and after the therapy. The results mean the craft programmes had a positive effect on the visual perceptual development of the children with developmental disabilities.

Keywords

References

  1. 김희정, 김동현(2011), 장애아동 양육자의 정신과적 문제에 관한 연구, 보건의료산업학회지, Vol.5(4);137-147.
  2. 류재관(2000), 감각통합훈련이 발달장애아의 적응행동에 미치는 효과, 우석대학교 석사학위논문, p.1.
  3. 이해균, 이근매(2005), 뇌손상 저시력 아동의 전반적인 발달 촉진을 위한 훈련 프로그램의 구안 및 적용 효과, 특수교육저널: 이론과 실천, Vol.6(1);213-232.
  4. 이향숙, 구자영, 장기연, 박유미, 이성희(2002), 뇌성 마비아동과 일반 아동의 시지각과 지능의 상관성에 대한 기초연구, 대한작업치료학회지, Vol.10(1);13-23.
  5. M. Warren(2001), Evaluation and treatment of visual deficits. In L.W. Pedretti, & M.B. Early (Eds.), Occupational Therapy Practice Skill for Physical Dysfunction (5th ed., ), St. Louis, Mosby, pp.386-415.
  6. C.M. Schneck(1996), Visual perception. In J. Case-Smith, A.S. Allen, & P.N. Pratt (Eds.), Occupational therapy for children, 3rd ed., St. Louis: Mosby, pp.357-385.
  7. 왕혜숙, 김인선(1995), 미술교육에 있어서 손의 역할, 한국미술교과교육학회지, Vol.1(3);77-90.
  8. 장덕찬(2010), 시각 및 촉각 정보처리를 요구하는 구조화된 손가락운동이 대뇌피질의 활성화 패턴에 미치는 영향, 계명대학교 박사학위논문, p.43.
  9. M.V. Randomski(1995), There is more to life than putting on your pants, American Journal of Occupational Therapy, Vol.49(6);487-490. https://doi.org/10.5014/ajot.49.6.487
  10. R. Tebeest, K. Kornstedt, C. Feldmann, L. Harmasch(2001), The use of expressive arts in various occupational therapy settings, Madison: University of Wisconsin Press, pp.494.
  11. 박수희, 박수정, 신중일, 양영애(2009), 수공예 활동이 뇌졸중 환자의 인지기능에 미치는 영향, 고령자. 치매작업치료학회지, Vol.3(5);55-61.
  12. 김덕주, 권기옥, 박윤희, 이선명, 김경미(2006), 초등학교 저학년아동의 운동 실행과 시지각 능력과의 상관관계 비교, 대한작업치료학회지, Vol.14(2);69-79.
  13. 문수백, 여광응, 조용태(2003), 한국판 시지각발달검사(K-DTVP-2), 학지사, p.3.
  14. 방요순, 김희영(2010), 수공예 프로그램에 의한 시설 노인의 우울 및 인지기능, 고령자.치매작업 치료학회지, Vol.4(2);1-9.
  15. 박순길(2006), 뇌성마비아의 시지각 능력과 언어 학습기능과의 관계연구, 한국특수아동학회지, Vol.8(1);145-163.
  16. 안봉철(2001), 시지각 훈련 프로그램이 정신지체아의 주의집중과 지각발달에 미치는 효과, 대구대학교 석사학위논문, pp.1-30.
  17. 김민경, 신민섭(1995), 벤더-게스탈트 검사에 대한 한국 아동의 발달적 규준 및 임상적 유용성에 대한 예비 연구, 한국임상심리학회지, Vol.14(1);149-160.
  18. 김태련, 이경숙, 염현경(1995), 한국 아동의 VMI-3R 발달검사 규준에 관한 예비연구, 한국심리학회지, Vol.8(1);12-21.
  19. 김정민, 송수지(2007), 시지각 기능 검사(TVPS-R)를 활용한 한국 아동의 시지각 발달 분석, 한국정서행동장애아교육학회, Vol.23(4);241-262.
  20. 윤희봉, 양정미(2005), 난화 활동이 정신지체아동의 도형-배경 변별과 보고 쓰기 오류에 미치는 효과, 한국특수아동학회지, Vol.7(4);69-92.
  21. 김미수(2002), 미술활동이 경도 정신지체아동의 소근육 운동능력과 시지각 발달에 미치는 효과, 인제대학교 석사학위논문, p.17.
  22. 김경미, 유병규(1999), 뇌성마비의 시지각 검사를 위한 평가도구의 비교, 한국전문물리치료학회지, Vol.6(4);15-21.
  23. 이은화, 이승희(2003), 꼴라쥬 프로그램이 뇌성마 비아동의 시지각 발달에 미치는 영향, 한국지체부자유아교육학회지, Vol.42;199-215.
  24. 정안숙, 이승희(2006), 손끝놀이프로그램이 정신지체아동의 시지각 발달에 미치는 영향, 정신지체연구학회지, Vol.8(3);135-152.
  25. 김명신(2000), 시지각 훈련 프로그램이 정신지체아동의 시지각과 지각 -운동 능력에 미치는 효과, 우석대학교 석사학위논문, p.48.