DOI QR코드

DOI QR Code

Study on Brain Function Enhancement and the Effects of Stress Reduction through Neuro-Feedback Training on Nursing Students of Busan

부산지역 일개 간호대학생의 뉴로피드백 훈련을 통한 뇌기능 향상 및 스트레스 감소 효과에 관한 연구

  • Received : 2012.05.04
  • Accepted : 2012.06.05
  • Published : 2012.06.30

Abstract

The purpose of the study were to investigate the effect of the neuro-feedback program which improves brain function and stress reduction effect. The research design is one group pretest-posttest survey. 121 nursing students of a college in the Busan region took part in the study. Training involving the neuro-feedback program was conducted twice a week, 30 minutes per session, for a total of 10 weeks. The collected data was encoded and analyzed using SPSS 12.0 Version. The brain function and stress levels of the subjects were analyzed through the before-and-after results of the training were analyzed using a paired t-test. The results of the study showed that the BQ and SQ were enhanced as a result of the neuro-feedback. In particular, there were significant increases in the SRQ, ATQ, ACQ, and EQ of the BQ. SQ is correlated with the prevalence rate and resistance to disease, meaning not only psychological anxiety, uneasiness and excitement, but also physical anxiety and response to disease. Based on the study, by using the neuro-feedback training as a program for stress reduction, it is expected that nursing students will receive less stress from internal and external factors, and their ability to cope with stress will be enhanced.

Keywords

References

  1. 이혜경(2003), 간호대학생의 스트레스와 대응방법에 관한 연구, 정신간호학회지, Vol.12(4);586-593.
  2. M.K. Cho, H.S. Jeong(2001), The Relationship among Perceived Stress, Ways of Coping, and Type A/B Personality of College Students. J Korean Academy of Nursing Administration, Vol.7(2);183-191.
  3. 정경화, 박상연(2012), 웃음프로그램이 간호대학생의 임상실습 스트레스에 미치는 효과, 보건의료산업학회지, Vol.6(1);163-172.
  4. K.U. Kim(1989), Analysis on stressor of Junnam College students, J Student Life Study, Vol.21;75-89.
  5. 정봉재, 김혜숙, 황상규, 박정훈, 송수경, 정미영, 임경민, 김미숙(2011), 간호인력난에 따른 간호사의 직무만족과 이직의도에 관한 연구, 보건의료산업학회지, Vol.5(1);15-29.
  6. 조동진, 심준영(2005), 10주간의 EEG Biofeedback 훈련에 따른 뇌파 영역별 상대적 활성도 비교, 한국스포츠리서치, Vol.169(7);421-430.
  7. 백기자, 이선규, 박병운(2007), 시계열 선형 분석을 통한 뉴로피드백 훈련 전, 후의 주의력 결핍 성향과 정서적 성향에 미치는 영향에 관한 연구, Journal of Information Technology Application & Management, Vol.14(4);45-61.
  8. 박범영, 왕석우, 신학수(2005), 뇌파기술훈련이 골프선수의 경기성과에 미치는 영향, 한국스포츠리서치, Vol.16(2);53-62.
  9. 원희욱, 이선규, 강형곤(2008), 뉴로피드백 프로그램이 고등학생의 뇌기능과 스트레스에 미치는 영향, 아동간호학회지, Vol.14(3);315-324.
  10. 정지혜, 김정열, 이성재(2006), 뉴로피드백 훈련이 성장기 아동의 불안정한 뇌파와 비활성뇌파에 미치는 영향과 학습효과, 한국정신과학학회지, Vol.25(2);59-63.
  11. 안민희(2010), 뇌파기반 항스트레스 지수에 의한 직장인의 스트레스 반영도 분석, 한국산학기술학회논문지, Vol.11(10);3833-3838.
  12. 백기자, 박병운, 안상균(2009), 시계열 선형분석을 통한 유아들의 좌우뇌균형에 전전두엽 뉴로피드백 훈련이 미치는 영향 연구, 한국산학기술학회논문지, Vol.10(7);1673-1679.
  13. 송영선(2007), 뉴로피드백 훈련이 간호대학생의 창의성 증진에 미치는 효과, 한국간호교육학회지, Vol.13(2);184-191.
  14. 송영선(2007), 뉴로피드백훈련이 간호대학생의 피로, 스트레스 지각 및 면역반응에 미치는 효과, 간호과학, Vol.18(2);22-30.
  15. 이연희(2008), 안정 상태에서 장애아동과 일반아동의 뇌파측정을 통한 뇌기능 차이 연구, 한국예술치료학회지, Vol.8(2);239-255.
  16. 정청희, 홍길동, 황진(2004), 뇌파 바이오피드백 기기를 활용한 집중력 훈련이 양궁 경기 수행력에 미치는 영향, 한국스포츠심리학회지, Vol.15(1);37-48.
  17. 이홍식(2002), 뇌전위 피드백을 통한 이완훈련이 30m 양궁수행과 시합 전 상태불안에 미치는 영향, 서울대학교 대학원 석사학위논문, pp.1-48.
  18. 임성은(2006), 족욕이 성인여성의 stress 및 인체의 변화에 미치는 변화, 서경대학교 대학원 석사 학위논문, pp.1-97.

Cited by

  1. The Review for Studies of Neurofeedback Training vol.25, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7231/jon.2014.25.3.271
  2. The Effects of Neurofeedback Training on Physical, Psychoemotional Stress Response and Self-Regulation for Late Adolescence: A Non-Randomized Trial vol.48, pp.2, 2018, https://doi.org/10.4040/jkan.2018.48.2.208
  3. 뉴로피드백 훈련이 장기요양시설노인의 뇌기능지수에 미치는 효과 vol.18, pp.2, 2012, https://doi.org/10.14370/jewnr.2012.18.2.111
  4. 뉴로피드백·뇌체조·한방차를 병행한 통합요법이 독거노인의 뇌기능 향상 및 삶의 질에 미치는 영향 vol.17, pp.12, 2016, https://doi.org/10.5762/kais.2016.17.12.569