DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Laughter Program on the Stress of Nursing College Students in Clinical Practice

웃음프로그램이 간호대학생의 임상실습 스트레스에 미치는 효과

  • Received : 2012.02.20
  • Accepted : 2012.02.27
  • Published : 2012.03.30

Abstract

The purpose of the study were to investigate the effect of laughter program on the stress of nursing college students in clinical practice. The research design is one group pretest-posttest survey. Thirty-eight nursing college students took part in the study. Laughter program was carried out for 1hour 6weeks. Laughter program showed significant change on the state anxiety, mood-emotion, laughter index, subjective stress and self esteem. The acquired data were analyzed with SPSS/win 15.0 using descriptive methods paired t-test, Pearson correlation coefficient. The research producted following results: Laughter program can be effective to decrease the clinical practice stress; anxiety, mood-emotion and subjective stress index. Laughter program can be effective to increase laughter index and self esteem of nursing college students. Based on the study, It is necessary to repeat studies and considering to develop proper methods of clinical practice stress of nursing college students. This study recommends that laughter program coupled with cognitive approaches could affect ways of nursing college students coping with stress and contribute to the improvement from increasing their satisfaction.

Keywords

References

  1. 김혜숙(2002), 간호학생의 임상실습 스트레스와 임상수행능력과의 관계연구, 한국보건간호학회지, Vol.10(1);64-76.
  2. 한수정(2000), 임상실습 시 간호학생이 지각하는 힘 북돋우기와 실습만족도에 관한 연구, 한국간호교육학회지, Vol.6(1);132-146.
  3. 김남희, 김경원(2011), 간호대학생의 임상실습교육에 대한 자기효능감, 전문직 자아개념 및 임상실 습만족도, 보건의료산업학회지, Vol.5(24);41-51.
  4. 원종순, 김금순, 김경희, 김원옥, 유재희, 조현숙, 정인숙(2000), 간호학생의 임상실습 스트레스 경감 을 위한 발마사자의 효과, 기본간호학회지, Vol.7(2);192-207.
  5. 박미영(2004), 간호학생의 임상실습 스트레스에 관한 인지적 인과구조모형, 한국간호교육학회지, Vol.10(1);54-63.
  6. 김은하, 오윤희(2000), 3년제 간호대학생의 임상실습 만족에 관한 조사연구, 한국간호교육학회지, Vol.6(2);156-198.
  7. 황성자(2006), 간호학생들의 임상실습 스트레스, 자기효능감 및 자아존중감과의 관계, 한국간호교육학회지, Vol.12(2);205-213.
  8. 한신희, 이화인(2000), 간호대학생의 임상수행능력과 실습지도자에 대한 만족도, 자기효능과의 상관 연구, 경인논문집, Vol.12(1);64-76.
  9. 권영숙, 김태희(1999), 호흡바이오 피드백 훈련이 간호대학생의 임상실습 시스트레스에 미치는 효과, 기본간호학회지, Vol.6(2);169-184.
  10. 강지연, 김금순(2002), 아로마테라피가 첫 임상실습을 경험하는 간호학생의 불안과 피로에 미치는 영향, 기본간호학회지, Vol.9(2);226-236.
  11. 이윤정, 권정순, 유수정(2003), 족욕이 간호대학생의 임상실습 피로 경감에 미치는 효과, 한국간호교육학회지, Vol.9(1);94-102.
  12. 박효미, 하나선, 최정(2004), 지지적 심상요법이 임상실습 시 간호학생의 스트레스와 불안에 미치는 효과, 간호행정학회지, Vol.10(3);311-316.
  13. 이임선, 배기효, 백정선(2009), 웃음치료학 개론, 하남출판사, pp.6-12.
  14. 문미선(2010), 웃음요법이 노인의 혈압, 혈당, 심박변이도 및 스트레스에 미치는 효과, 카톨릭대학교 대학권 박사학위논문, pp.12-17.
  15. 조은아(2009), 웃음요법이 유방암환자의 우울, 삶의 질, 극복력, 면역반응에 미치는 효과, 조선대학교 대학원 박사학위논문, pp.4-19.
  16. 김금순, 유정아, 김진아, 이임선, 이인옥(2010), 골 관절염 환자를 위한 웃음요법 적용 자조타이치프 로그램과 자조타이치프로그램의 효과 비교, 근관절건강학회지, Vol.17(1);68-78.
  17. 오은영, 강경화 ,손옥란, 우미애, 김지현(2010), 웃음치료가 화상병원 간호사의 스트레스 반응 및 대처에 미치는 효과, 대한웃음임상학회지, Vol.2(1);47-58.
  18. 허은화(2007), 웃음요법이 혈액투석환자의 기분, 스트레스 및 삶의 질에 미치는 영향, 차의과대학 교 대학원 석사학위논문, pp.23-29.
  19. 김영선(2006), 노인에 대한 일회성 웃음요법이 스트레스반응에 미치는 영향, 부산대학교 대학원 박사학위논문, pp.6-12.
  20. Bennett, M. P. & Lengacher, C. A.(2006), Humor and laughter may influence health. History and background, Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, Vol.3(1);61-63. https://doi.org/10.1093/ecam/nek015
  21. Hassed, C.(2001), How humor helps keep you well, Austrian family Physician, Vol.30(1);25-28.
  22. 김정택, 신동균(1978), SATI 한국표준화에 관한 연구, 최신의학,Vol.21(11);69-75.
  23. Crosby, P. C.(1973), self-disclosure: A literature review, Psychological Bulletin, Vol.79;73-91. https://doi.org/10.1037/h0033950
  24. 한국웃음연구소(2003), 웃음지수도구, pp.43-50.
  25. 전병제(1974), 자아개념측정 가능성에 관한 연구, 연세논총, Vol.11(1);107-130.
  26. 이성희(2006), 멘토링프로그램이 3년제 간호대학생의 대학생활적응과 자아존중감에 미치는 영향, 간호행정학회지, Vol.12(2);247-254.

Cited by

  1. The Effects of a Web-Based Nursing Process Documentation Program on Stress and Anxiety of Nursing Students in South Korea vol.27, pp.1, 2016, https://doi.org/10.1111/2047-3095.12072
  2. A Study on Related Factors and Coping Methods among University & College Students vol.7, pp.4, 2013, https://doi.org/10.12811/kshsm.2013.7.4.013
  3. 부산지역 일개 간호대학생의 뉴로피드백 훈련을 통한 뇌기능 향상 및 스트레스 감소 효과에 관한 연구 vol.6, pp.2, 2012, https://doi.org/10.12811/kshsm.2012.6.2.111
  4. 임상입문 특별실습교육프로그램의 운영 및 효과 vol.6, pp.3, 2012, https://doi.org/10.12811/kshsm.2012.6.3.085
  5. 웃음요법 프로그램이 간호대학생의 지각된 스트레스와 우울에 미치는 효과 vol.15, pp.11, 2012, https://doi.org/10.5392/jkca.2015.15.11.289
  6. 간호대학생의 지각된 스트레스, 자아존중감, 임상실습 스트레스에 관한 연구 vol.9, pp.1, 2021, https://doi.org/10.22961/jhcls.2021.9.1.51