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게임 내 광고(In-game-Advertisement)의 몰입요소 중심의 사용자 인터페이스 접근방법 연구

Analysis of user interface access method focused on immersion elements of in-game-advertisement

  • 정원조 (공주대학교 게임디자인학과) ;
  • 이동열 (공주대학교 게임디자인학과) ;
  • 유석호 (공주대학교 게임디자인학과) ;
  • 경병표 (공주대학교 게임디자인학과) ;
  • 이완복 (공주대학교 게임디자인학과)
  • 투고 : 2012.07.18
  • 심사 : 2012.08.20
  • 발행 : 2012.09.30

초록

본 연구에서는 게임 내 들어가는 광고를 목적과 기대효과에 따라 분류 후, 게임 사용자 몰입요소를 제작설계단계, 사용자 인터페이스, 몰입적 재미요소 단계로 구분하여 분류 적용하였다. 이를 통하여 현재 진행중인 IGA 비즈니스 모델을 분석, 게임 내 광고의 사용자 몰입요소를 중심으로 발전하는 방향을 분석 연구 하였다. 이를 통하여 최근 게임 내 광고는 다양한 게임 몰입요소에 광고 접근을 확인할 수 있다.

In this study, immersion elements of game fields were classified and analysis by dividing them into the steps of design, interface and fun element, after classifying in-game-advertisement by its purpose. In-game-advertisement business model analyzed by that and the direction that develops based on user immersion elements of in-game-advertisement was studied accordingly. The advertisement access to various immersion elements could be checked in the recent in-game-advertisement by that.

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