디지털융복합연구 (Journal of Digital Convergence)
- 제10권8호
- /
- Pages.257-264
- /
- 2012
- /
- 2713-6434(pISSN)
- /
- 2713-6442(eISSN)
DOI QR Code
EMR System을 이용하는 간호사의 인식도, 만족도와 직무스트레스에 관한 연구
Study on the Awareness, Satisfaction and Job Stress of Nurses using EMR System
- 투고 : 2012.08.16
- 심사 : 2012.09.14
- 발행 : 2012.09.30
초록
연구는 전자의무기록시스템 도입으로 인한 간호사의 인식도, 만족도 및 직무스트레스를 파악하고 그 관계를 규명하여 효율적인 간호프로그램의 운영방안 및 직무스트레스를 감소시키는 방안을 마련하는 데 기초자료를 마련하고자 시도되었다. 연구대상자는 D시에 소재한 대학병원에서 전자의무기록을 사용하는 간호사 356명이며, 자료수집기간은 6월 1일부터 6월 30일까지였다. 수집된 자료는 실수, 백분율, T-test, ANOVA, Pearson의 상관계수로 분석하였다. 본 연구결과 전자의무기록 사용자의 만족도 및 인식도가 높을수록 직무스트레스는 감소한다는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 전자의무기록에 대한 간호사의 인식도, 만족도를 향상시켜 직무스트레스를 감소시킴으로써 간호 기록시간이 단축되어 환자에게 질적인 간호를 제공할 수 있어야 하며, EMR의 만족도를 높이기 위해서는 정기적인 EMR 교육 등 적절한 관리가 제공되어야 할 것이며, 간호사의 직무스트레스를 경감시키고 EMR 만족도를 증강시킬 수 있는 방안이 마련되어야 할 것이다.
This study was conducted to arrange the basic data for the ways to operate the effective nursing programs and reduce job stress by grasping the awareness, satisfaction and job stress of the nurses due to the introduction of EMR(EMR : Electronic Medical Record) system and clarifying the relationship among them. Methods: Of the hospitals which introduced EMR, the study was conducted for 356 nurses who used EMR in a university hospital in D city and the data was collected from June 1 to June 30. The collected data was analyzed with real number, percentage, T-test, ANOVA, and Pearson correlation coefficient. Results: The results of the study above, it could be certified that the higher the satisfaction and awareness of the users of EMR were, the more the job stress of them decreased. Therefore, the qualitative nursing should be provided to the patients by reducing job stress with the improvement of the awareness and satisfaction of the nurses of EMR, and shortening the time in keeping the records of patients, in order to enhance the satisfaction of EMR, there should be a proper management, such as a regular EMR education, and there must be the ways to reduce the job stress of the nurses and strengthen the satisfaction of EMR.