Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship (벤처창업연구)
- Volume 7 Issue 3
- /
- Pages.143-149
- /
- 2012
- /
- 1975-7557(pISSN)
- /
- 2671-9509(eISSN)
Growth of Gameday and Strategy in Changing Mobile Environment
게임데이의 성장과 모바일 환경 변화에 따른 대응 전략
- Yoo, Byung-Joon (School of Business, Seoul National University) ;
- Ahn, Dae-Hwan (School of Business, Seoul National University) ;
- Rhee, Cheul (Department of e-business, Ajou University)
- Received : 2012.06.11
- Accepted : 2012.09.20
- Published : 2012.09.30
Abstract
With the increasing use of mobile phones, mobile game is emerging as an entertainment for move. Furthermore, smart phone is widely spread, so mobile game market is rapidly growing. According to "Republic of Korea 2010 Games White Paper" mobile game market is growing annual average 10% or more, and is expected to reach $ 9.8 billion in 2011. It is almost doubled compared to 2007. It became possible to realize complicated high-capacity game with mobile phone developed to smart phone. And at the same time, mobile game is associated with Social Network Services (SNS) and is worldwide growing as a part of 'mobile life'. Apple launched an application open market, App Store, in 2008, and mobile game industry welcomed an innovative turning point. Global smart phone application market (App Store) is opened, so Gameday is able to launch mobile games easily to the global market getting out of the domestic market. In addition, Apple App Store has the structure of sharing their revenue with the developer with 7 to 3 which is more favorable terms for the developer compared to supply mobile contents to the mobile carrier who monopolized the market in the past. The largest proportion of the current App Store application is game, and Gameday has the opportunity to make a significant leap forward by keeping pace with the new environment changes.
휴대폰의 사용이 증가하면서 이동 중 엔터테인먼트로써 모바일 게임이 부상하고 있다. 더욱이 스마트폰 보급이 확대되면서 모바일 게임 시장이 급격히 성장하고 있다. "2010년 대한민국 게임백서"를 기준으로 보면 모바일게임 시장은 연평균 10% 이상 성장해 2011년에는 시장규모가 98억 달러에 달할 것으로 예상된다. 이는 2007년에 비해 2배에 가까운 수준이다. 모바일 게임은 휴대폰이 스마트폰으로 진화하면서 고용량의 복잡한 게임도 구현이 가능해졌으며 동시에 사회적 네트워크 서비스(SNS)와의 연계되며 전 세계적으로 '모바일 생활'의 일부로 성장하는 추세이다. 모바일게임 산업은 2008년 애플이 애플리케이션 오픈마켓 앱스토어를 출시하면서 획기적인 전기를 맞이했다. 글로벌 스마트폰 모바일 프로그램 유통시장(App Store)이 열리면서 게임데이는 국내 시장을 벗어나 글로벌 시장을 대상으로 모바일 게임을 손쉽게 출시할 수 있게 되었다. 게다가 애플 앱스토어의 경우 개발자와 애플이 수익을 7 대 3으로 나눠 갖는 구조로써 이는 과거 통신업체가 독점하는 모바일 콘텐츠 채널에 게임을 공급할 때보다 개발자에게 유리한 조건이다. 현재 앱스토어 가장 많은 비중을 차지한 애플리케이션은 게임으로 게임데이는 새로운 환경변화에 발맞춰 한 단계 크게 도약할 수 있는 기회를 맞이하고 있다.