로봇활용수업이 초등학생의 학습태도에 미치는 효과

The Effects of the Robot Based Instruction on the Learning Attitude in Elementary School

  • 투고 : 2011.01.31
  • 심사 : 2012.03.15
  • 발행 : 2012.07.31

초록

본 연구는 로봇활용수업이 초등학생의 학습태도에 미치는 효과를 밝히려는 것이다. 연구 결과, 로봇활용수업을 실시한 후의 학습태도 점수는 실시 전에 비해 뚜렷한 향상을 보여, 수업에서 로봇을 활용하는 경우 학생들의 학습태도를 적극적으로 변화시킨다는 점을 확인하였다. 성별에 따른 학습태도 점수는 남학생이 여학생에 비해 유의미하게 높았으나, 그 차이는 미미한 것으로 나타났다. 또 교과별로 비교할 때 과학, 미술, 재량활동 과목에서 특히 더욱 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 첫째, 로봇활용수업이 실제적인 과제와 실천 중심의 교수 학습 환경을 바탕으로 과제에 대한 주인의식과 내적동기를 북돋우기 용이하다는 점과, 둘째, 로봇매체의 교육적 장점을 극대화하고 그에 따른 적절한 수업환경을 제공한 데서 연유한 것으로 판단된다.

This paper is to explore the effects of Robot Based Instruction(RBI) on the learning attitude of elementary school students. According to this research, researcher found out that there is significant improvement in learning attitude score after RBI was applied. The result of verification on the learning attitude is difference by sex showed that male students' learning attitude score is more high better than another group. In particular, it showed that there is more significant improvement in science art discretionary activities subjects. The above-mentioned results are based on as follows two reasons. First, RBI is efficient to improve students' internal motivation and ownership about tasks, and that is related to environment of learning and instruction focused on authentic task and practice. Second, educational advantages of robot media was reflected appropriately in RBI, also appropriate instructional environment for RBI was supported.

키워드

참고문헌

  1. 김동연 ․ 김윤복 ․ 박정호 ․ 김진수(2007). 초등학교 저학년과 미취학 아동을 위한 로봇활용 교수 ․ 학습 프로그램 개발에 관한 연구. 한국실과교육학회, 20(2): 237-255.
  2. 김미량 ․ 조혜경 ․ 이석원 ․ 한정혜 ․ 한광현 ․ 김소미(2008). 창의성증진을 위한 로봇활용 교육 방안 연구. 한국교육학술정보원 연구보고서(RR 2008-8).
  3. 박응식 . 문성환(2009). 초등학생의 논리적 사고력 신장을 위한 로봇 교육 프로그램 개발 및 적용. 한국실과교육학회지, 22(1): 175-198.
  4. 신나민 ․ 김상아(2007). 로봇과 학습의 관계 맺기: 초 ․ 중 ․ 고등학생의 관점에서. 교육정보미디어연구, 13(3): 79-89.
  5. 유인환(2005). 창의적 문제해결력 신장을 위한 로봇 프로그래밍 가능성 탐색. 교육과학연구, 36(2): 109-128.
  6. 이영준 . 김경 ․ 유헌창 ․ 임웅 ․ 계보경(2007). 로봇의 교육적 활용 방안 및 적정 기능 연구. 한국교육학술정보원 연구보고서.
  7. 이좌택 ․ 이상봉(2004). 문제기반학습에 터한 로봇제어 프로그래밍 수업이 중학생의 논리적 사고력에 미치는 효과. 대한사고개발학회 2004 연차학술발표대회논문, 265-282.
  8. 이태옥(2006). 마이크로 로봇 교육을 통한 초등학교 창의성 계발에 대한 연구. 제주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 정범모 ․ 이성진(1978). 학업성취의 요인. 서울:교육과학사.
  10. 최재성 ․ 김동호(2004). 홈 로봇을 활용한 초등학교 학습도우미 시스템 설계. 한국정보교육학회, 9(2): 381-388.
  11. Allport, G. W.(1935). Attitudes, In C. Murchion(ed.), Handbook of Social Psychology, Worcestor, Mass.: Clark University Press.
  12. Arlegui, J., Fava, N., Menegatti, E.(2008). Robotics at primary and secondary education levels: technology, methodology, curriculum and science. 3rd International Conference ISSEP Informatics in Secondary Schools Evaluation and Perspectives.
  13. Avanzato, B.(2007). Mini grand challenges context for robot education. Robots and Robot Venues: Resources for AI Education. AAAI Symposium, Technical Report SS-07-09, 7-9.
  14. Breazeal, C.(2002). Designing Sociable Robots. Cambridge: The MIT Press.
  15. Bruder, S., & Wedeward, K.(2003). Robotics in the classroom. IEEE Robotics & Automation Magazine, 10: 25-29.
  16. Chambers, J. M., Carbonaro, M., Rex, M.(2007). Scaffolding knowledge construction through robotic technology: A middle school case study. Electronic Journal for the Integration of Technology in Education, 6: 55-70.
  17. Clark, R. C., & Mayer, R. E.(2007). Using rich media wisely. Reiser, R. A., & J. V. Dempsey(Ed.), Trends and issues in instructional design and technology(2nd ed.). New Jersey: Pearson Education, Inc.
  18. Fernadnds, E., Ferme, E., Oliveira, R.(2006). Using robots to learn functions in math class. Proceeding of the ICMI 17 Study Conference: Technology Revisited: 152-159.
  19. Gagne, R. M.(1974). Essentials of learning for instruction. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  20. Han, J., Jo, M., Park, S., & Kim, S.(2005). The educational use of home rotots for children. Robots and Human Interactive Communication: 378-383.
  21. Hendrix, B.(2005). Using robotics to explore problem solving and higher order thinking skills among middle school students. In Proceedings: 1st Annual Symposium: Graduate Research and Scholarly Projects. Wichita, KS: Wichita State University: 147-148.
  22. Marti, P., Giusti, L., Pollini, A. & Rullo, A.(2004). Experiencing the flow: design issues in human-robot interaction. Smart Objects and Ambient Intelligence: 69-74.
  23. Osada, J., Ohnaka, S. & Sato, M.(2006). The scenario and design process of childcare robot Papero. Proceedings of the 2006 ACM SIGCHI International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology, Article NO. 80.
  24. Salomon, G.(1979). Interaction of media, cognition and learning. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  25. Takayuki K. Takayuki H., & Daniel E.(2004). Interactive Robots as Social Parters and Peer Tutors for Children. Human Computer Interaction, 19(1): 61-84. https://doi.org/10.1207/s15327051hci1901&2_4
  26. Triandis, H. C.(1971). Attitude and attitude change. New York: John Wiley & Sons.