A Study on the Development and Evaluation of Partial Design Project for Computer Network Design Course Utilizing Software Simulator

소프트웨어 시뮬레이터를 활용한 네트워크설계 교과목의 요소설계 과제개발 및 평가에 관한 연구

  • Choi, Dae-Woo (Department of Electronic Engineering, Tongmyong University)
  • Received : 2011.04.14
  • Accepted : 2012.01.10
  • Published : 2012.03.31

Abstract

Normally, people think the results of engineering design project can be seen and be touched, however, it's not easy to develop such design subjects at IT related program. This matter turns into an initiative of Seoul Accord corresponding to the Washington Accord. In this paper, an engineering design project is developed from the lecture course that can hardly develop a touchable project due to the lack of expanse or the own characteristics of the course in the IT related program that follows the Washington Accord. An open-ended design project with the pre-defined design components and realistic constraints is developed for the Computer Network Design course. Each team consisted of 2 or 3 students performs the project for more than 5 weeks utilizing a software simulator, the Packet Tracer. In order to analyze the effectiveness, we have used various evaluation tools such as final presentation, peer evaluation, survey results, and mid/final exams. We concluded that the hard and soft skills of students have been improved considerably through the project.

본 논문에서는 워싱턴어코드를 따르는 IT관련 프로그램에서 비용의 문제 또는 교과목 특성상의 문제로 만져볼 수 있는 형태의 설계 프로젝트가 용이하지 않은 교과목에서 설계 프로젝트를 개발하고 2년 동안 실시한 결과에 관하여 논의 하였다. 정보통신공학심화 프로그램의 네트워크설계 교과목을 위하여 실제 장비와 똑같이 동작환경을 설정하고 시험할 수 있는 네트워크 시뮬레이터를 활용하여 2 ~ 3인이 한조가 되어 협업할 수 있는 설계 프로젝트를 개발하였다. 프로젝트는 설계 구성요소와 제한요소가 있는 개방형 문제로 출제하였고 5주 이상 진행하였으며 교과목 성적에 30%를 반영하였다. 결과물의 팀단위 발표평가 및 팀원상호평가, 전 후반기 설문조사, 중간고사와 기말고사에서의 직접평가를 통하여 설계능력을 측정한 결과 학기초에 비하여 크게 향상되었으며 학생들의 만족도가 높음을 확인하였다. 또한 전년도 실시결과 나타난 문제점을 다음해에 반영하여 CQI를 완성하였다.

Keywords

References

  1. 산업자원부 (2002). 산업의 세계일류화를 위한 산업기술인력 수급 종합대책(안).
  2. 송동주 (2004). 공학교육의 문제점과 개선 방향에 대하여. 공학교육과 기술, 10(2): 85-92.
  3. 최덕기.박찬일.최정임 (2006). 창의적 사고 능력 배양을 위한 입문공학설계 교과목 개발. 공학교육연구, 9(1): 61-74.
  4. 김용세 (2003). 디자인 엔지니어의 육성을 통한 기계분야 활성화 방안. PTC i News, pp.27.
  5. 한국공학교육인증원 (2011). 공학인증기준 2005 (KEC2005), ABEEK-2008-AB-020. 한국공학교육인증원 홈페이지.
  6. 한국공학교육인증원 (2008). 2008 공학설계교육 워크샵.
  7. 한국공학교육인증원 (2009). 제2회 공학설계 교육 워크숍.
  8. 한국공학교육인증원 (2010). 제3회 공학설계 교육 워크숍.
  9. 김희선 (2011). 학습성과 향상을 위한 보봇 이용 공학설계입문 운영사례. 공학교육연구, 14(1): 74-81.
  10. 김이형.이병식 (2005). 창의적 사고능력 증진을 위한 공학설계 입문 교과목 사례 개발. 공학교육연구, 8(3): 26-35.
  11. 이종수 외 (2008). 체험학습 기반의 기초 창의공학설계 교육 및 운영. 공학교육연구, 11(2): 32-41.
  12. 교육혁신센터(2009). 공학교육인증 심화 프로그램 설계 교과목 운용지침. 동명대학교.