DOI QR코드

DOI QR Code

The Influences of Consumer's Brand Attitude on Brand Clothes Purchasing Behavior in On-line Mall

소비자의 브랜드 태도가 인터넷 브랜드 의류 구매행동에 미치는 영향

  • 지혜경 (한성대학교 패션디자인전공)
  • Received : 2012.03.30
  • Accepted : 2012.05.09
  • Published : 2012.08.31

Abstract

Purchasing behavior of brand clothes in internet shopping mall is largely used on the purpose of having a good quality of clothing, price advantage and shopping efficiency. This study aims to find out consumer's evaluation on the properties of brand clothes in internet shopping mall according to consumer's brand attitude(brand identification and brand pursue value). The influences consumers' evaluation of the properties of brand clothes on the purchase satisfaction and off-line brand image evaluation were also investigated. This study surveyed male and female consumers in their 20s~40s for empirical analysis in August 2011 who have purchased brand clothing through internet shopping malls. The survey was conducted on 254 subjects who were selected through online convenience sampling. Data were analyzed by using SPSS for Windows 12.0, and descriptive statistics, reliability analysis, factor analysis, and regression analysis were done as well. The results are as follows. First, it was identified that consumers' brand identification and brand pursue value had significant influence on the evaluation of physical, functional, and expressional product properties. Second, it was identified that consumers' evaluation on the brand clothing properties significantly influenced on internet purchase satisfaction and brand image evaluation. Especially, expressive property of brand clothes appeared to be the most influential factor on purchase satisfaction and brand image evaluation. The results of this study will help clothing companies with prestigious brand names to administer the product qualities with differentiation policy from off-line sales and satisfy the consumer needs in internet shopping, hence enhancing the brand image of the company.

Keywords

References

  1. 박정민, 이유리 (2011), 소비자 추구혜택에 따른 패스트 패션 브랜드 온라인 통합채널 전략, 한국의류학회지, 35(5), pp. 601-611.
  2. Sirgy, M.J. and Grewal D. (2000), Retail Environment, Self-congruity and Retail Patronage: An Integrative Model and a Research Agenda, Journal of Business Research, 49, pp. 127-138. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(99)00009-0
  3. 최선형 (2005), 마케팅 믹스 요소가 의류 브랜드 자산형성에 미치는 영향, 복식문화연구, 13(1), pp. 174-187.
  4. Gotsi, M., & A. M. Wilson (2001), "Corporate Reputation: Seeking a Definition", Corporate Communications, 6(1), pp. 24-30. https://doi.org/10.1108/13563280110381189
  5. Assael, H. (1984), Consumer Behavior and Marketing Action (2nd ed.), Boston: Kent Publishing Company, pp. 39-44.
  6. 이영주, 박경애 (2002), 온라인 쇼핑객의 점포태도가 점포만족도와 점포충성도에 미치는 영향, 대한가정학회지, 40(5), pp. 53-62.
  7. 박성규, 박영봉 (2005), e-점포 속성이 신뢰, 만족 및 충성도에 미치는 영향에 관한 연구, 마케팅과학연구, 15(1), pp. 21-39.
  8. 장영실 (2009), 한국과 중국 대학생들의 쇼핑가치에 따른 의류 점포 속성 중요도 비교, 한국의류학회지, 33(12), pp. 1862-1872.
  9. 박은주 (2008), 온라인 점포에서 의류상품특성이 고객만족, 고객신뢰, 고객충성도에 미치는 영향, 한국의류학회지, 32(8), pp. 1299-1308.
  10. 이중재 (2003). 브랜드 퍼스낼리티-브랜드 동일시-브랜드 퍼스낼리티 확장간의 상호 관계에 관한 연구, 서울대학교 대학원 석사학위논문, p. 3.
  11. 장수진, 이은영 (2008), 패션브랜드 퍼스낼리티가 소비자의 브랜드 동일시 및 브랜드 충성도에 미치는 영향, 한국의류학회지, 32(1), pp. 88-98.
  12. 이유재, 라선아 (2002), 브랜드 퍼스낼리티-브랜드 동일시-브랜드자산 모형. 마케팅연구, 17(3), pp. 1-33.
  13. 이유재, 라선아 (2002), 브랜드 퍼스낼리티-브랜드 동일시-브랜드자산 모형. 마케팅연구, 17(3), p. 5.
  14. Rio, A. B. D., Vaquez, R., & Iglesias, V. (2001), The effects of Brand associations on consumer response. Journal of Consumer marketing, 18(4/5), pp. 410-425. https://doi.org/10.1108/07363760110398808
  15. Long, M. M., & Shiffman, L. G. (2000), Consumption values and relationships: Segmenting the market for frequency programs, Journal of Consumer marketing, 17(3), pp. 214-232. https://doi.org/10.1108/07363760010329201
  16. Rio, A. B. D., Vaquez, R., & Iglesias, V. (2001), The effects of Brand associations on consumer response. Journal of Consumer marketing, 18(4/5), p. 413
  17. 이유재, 이지영 (2004), 브랜드 동일시, 브랜드 감정, 브랜드 로열티의 관계에 관한 연구 브랜드 동일시, 브랜드 감정, 브랜드 로열티의 관계에 관한 연구, 광고연구, 65, pp. 101-125.
  18. 박혜옥, 나준희, 이용학 (2010), 소비자는 왜 명품 브랜드에 충성하는가? 브랜드 동일시 및 동조의 매개효과, 광고학연구, 21(5), pp. 225-246.
  19. Vinson, D. E., Scott, J. E., & Lamont, L. M. (1977), The Role of Personal Values in Marketing and Consumer Behavior, Journal of Marketing, April, pp. 44-55.
  20. Rokeach, M. J. (1973), The nature of human values, New York: Free Press, p. 233.
  21. 김선숙 (2005), 매스티지 명품에 관한 고찰(제1보) - 추구 가치를 중심으로-, 한국의류학회지, 29(11), pp. 1381-1388.
  22. Rokeach, M. J. (1973), The nature of human values, New York: Free Press, p. 234.
  23. 유희 (1995), 소비자의 가치 의식과 의류 제품 평가, 서울대학교 대학원 석사학위논문, pp. 60-63.
  24. 김선숙 (2005), 매스티지 명품에 관한 고찰(제1보) - 추구 가치를 중심으로-, 한국의류학회지, 29(11), p. 1386.
  25. 박정민, 이유리 (2011), 소비자 추구혜택에 따른 패스트 패션 브랜드 온라인 통합채널 전략, 한국의류학회지, 35(5), p. 607.
  26. Shapiro, C. (1983), Premiums for High Quality Products and Returns to Reputations, The Quarterly Journal of Economics, 98(4), pp. 659-680. https://doi.org/10.2307/1881782
  27. Farquhar, Peter H. (September, 1989), Managing brand equity. Marketing Research, l, p. 149.
  28. Aaker, D. A. (1991), Marketing brand equity, New York: The Free Press, pp. 20-55.
  29. 최성희 (1992), 상표 이미지가 상표선택에 미치는 영향에 관한 연구: 대학생의 스포츠화 구매행동을 중심으로, 경남대학교 대학원 석사학위논문, p. 38.
  30. Engel, J. F., Blackwell, R. D., & Miniard, P. W. (1986), Consumer Behavior (6th ed.), Chicago: The Dryden Press, pp. 514-521.
  31. 전기홍 (2002), 인터넷 이용동기와 인터넷 이용자 특성 및 행태 간 관계에 관한 연구. 상품학연구, 27, pp. 173-197.
  32. 박미현 (2006), 인터넷 쇼핑몰 서비스 품질이 인터넷 쇼핑몰 경험적 가치, 소비자-인터넷 브랜드 관계, 인터넷 브랜드 충성도에 미치는 영향에 관한 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 45.
  33. 김영역 (2006), 인터넷 쇼핑몰에서 '소비자-브랜드 관계품질'이 충성도에 미치는 영향에 관한 연구, 경상대학교 대학원 석사학위논문, pp. 66-67.
  34. 조혜원 (2003), 인터넷 쇼핑몰에서 의류제품 정보유형이 브랜드 태도 및 구매의도에 미치는 영향, 국민대학교 디자인대학원 석사학위논문, pp. 25-26.
  35. 이상현 (2006), 온라인 쇼핑몰의 구매 후 평가가 브랜드 이미지에 미치는 영향에 관한 연구 : 제품 속성 및 쇼핑몰 유형을 중심으로, 고려대학교 대학원 석사학위논문, p. 58.
  36. 윤경 (2006), CATV 홈쇼핑 디자이너 브랜드의류 평가기준이 의류제품 추구혜택, 만족, 충성도에 미치는 영향에 관한 연구, 창원대학교 대학원 석사학위논문, p. 38.
  37. 구아름 (2011), 멀티 채널 유통 패션 브랜드의 점포속성이 브랜드 만족도 및 충성도에 미치는 영향, 연세대학교 대학원 석사학위논문, pp. 51-53.
  38. 송동효 (2010), 인터넷 쇼핑몰의 소비자 구매의사결정 과정에 관한 연구: 정보탐색과 관여도를 중심으로, 부경대학교 대학원 박사학위논문, pp. 21-22.
  39. 이유재, 라선아 (2002), 브랜드 퍼스낼리티-브랜드 동일시-브랜드자산 모형. 마케팅연구, 17(3), p. 15.
  40. 최선형 (2005), 마케팅 믹스 요소가 의류 브랜드 자산 형성에 미치는 영향, 복식문화연구, 13(1), p. 179.
  41. 방동원 (2011), 브랜드 개성과 브랜드 동일시가 브랜드 태도 및 고객충성도에 미치는 영향에 관한 연구-패스트 패션 브랜드를 중심으로, 충주대학교 대학원 석사학위논문, p. 36.
  42. 김효신, 이선재 (2001), 인터넷 쇼핑몰에서의 패션상품 구매의도 결정요인, 복식, 51(6), pp. 117-128.
  43. 윤경 (2006), CATV 홈쇼핑 디자이너 브랜드의류 평가기준이 의류제품 추구혜택, 만족, 충성도에 미치는 영향에 관한 연구, 창원대학교 대학원 석사학위논문, p. 122.
  44. 김성은 (2009), 국내 저가화장품 브랜드에 대한 고객의 경험과 관계가 브랜드 충성도에 미치는 영향, 전남대학교 대학원 박사학위논문, p. 122.
  45. 송동효 (2010), 인터넷 쇼핑몰의 소비자 구매의사결정 과정에 관한 연구: 정보탐색과 관여도를 중심으로, 부경대학교 대학원 박사학위논문, p. 194.
  46. 이순돌 (2004), 가격할인이 의류제품 브랜드 태도에 미치는 영향, 국민대학교 대학원 석사학위논문, p. 27.
  47. 장은정 (2004), CATV 홈쇼핑 디자이너 브랜드 의류제품과 일반 의류제품 간 소비자의 추구혜택과 만족도, 경북대학교 대학원 석사학위논문, p. 56.
  48. 윤경 (2006), CATV 홈쇼핑 디자이너 브랜드의류 평가기준이 의류제품 추구혜택, 만족, 충성도에 미치는 영향에 관한 연구, 창원대학교 대학원 석사학위논문, pp. 74-76.
  49. 윤세희 (2012), 여성 소비자의 SPA 브랜드 인지도와 구매실태에 따른 만족도, 건국대학교 대학원 석사학위논문, pp. 46-47.
  50. 윤세희 (2012), 여성 소비자의 SPA 브랜드 인지도와 구매실태에 따른 만족도, 건국대학교 대학원 석사학위논문, pp. 48-49.
  51. 최선형 (2005), 마케팅 믹스 요소가 의류 브랜드 자산형성에 미치는 영향, 복식문화연구, 13(1), p. 181.
  52. 윤경 (2006), CATV 홈쇼핑 디자이너 브랜드의류 평가기준이 의류제품 추구혜택, 만족, 충성도에 미치는 영향에 관한 연구, 창원대학교 대학원 석사학위논문, pp. 88-89.
  53. 최선형 (2005), 마케팅 믹스 요소가 의류 브랜드 자산형성에 미치는 영향, 복식문화연구, 13(1), p. 174.
  54. Keller, K. L. (1993), Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity, Journal of marketing, 57(1), pp. 1-22. https://doi.org/10.2307/1252054
  55. 김기억 (2003), 의류 브랜드 온라인 커뮤니티의 상호작용성과 욕구충족의 관계, 제주대학교 대학원 석사학위논문, p. 2.

Cited by

  1. The Effect of Cognitive Response on Behavioral Response of Consumers to Sold Out Products On-line Shopping Malls vol.66, pp.4, 2016, https://doi.org/10.7233/jksc.2016.66.4.032