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An Analysis on the Message Strategies of Candidates in Publishing Bulletins for Election -Focusing on Publishing Bulletins for Local Elections in 2010

선거공보물에서 후보자의 메시지 전략 분석 -2010년 6.2 지방 선거공보를 중심으로

  • 김만기 (남서울대학교 광고홍보학과)
  • Published : 2012.08.31

Abstract

This study aims to suggest the amendment method of publishing bulletins for election in accordance with the changed consciousness of voters and the environment of times after examining the expression strategies of a candidate's message through the analysis of publishing bulletins of local election in 2010. Accordingly, it tries to indicate the strategies of publishing bulletins for election more easily and briefly. As to the description of expression strategies, there were a lot of rational descriptions and positive appeals with the perspective of a third person. It shows the awareness that aggressive and negative expression brings about adverse effects. The appeals of the cover slogan in campaign promises were in the sequence of the candidate's character, regional development, and social welfare, and most campaign promises were within the range of ten promises. The most used symbol of candidates was the party which candidates belong to. The main empathized contents include the name of candidates, the experience of candidates, management, political ability, and region. In addition, slogans had the intention to express folksy and intimacy by raising the rates of residents' emergence.

본 연구는 2010년 6.2 지방선거공보물 분석을 통해 후보자의 메시지 표현전략흐름을 살펴보고 변화된 유권자의식과 시대적 환경에 맞는 선거공보물물의 개선방향을 제시하고자 했다. 따라서 선 선거공보물의 표현전략은 친근하고 흥미롭게, 누구나 쉽게 이해하고 간결하게 표현하고자 했다. 표현전략의 서술은 3인층으로 이성적 서술과 긍정적 소구방법이 많았다. 이는 공격적이고 부정적인 표현이 역효과를 가져온다는 점을 의식하고 있다. 표지 슬로건의 주 소구점은 인물, 지역발전, 복지 순으로 공약은 10개 이내가 많았다. 심볼은 후보자의 소속 정당심볼을 많이 사용했다. 내용은 후보자 이름과 경험, 경영과 정치력, 지역사람임을 많이 강조했다. 또한 주민 등장의 비율을 높여 서민적이고 친근함을 나타내고자 했다.

Keywords