초록
본 연구는 국내 ITS 분야 센터와 노변간 통신의 상호 운영성 및 호환성과 국제경쟁력을 확보하기 위해 국내 도입이 필요한 ITS 센터와 노변간 통신환경에 대한 정의와, 이의 도입을 위한 기술적/정책적 방안을 수립하고 정보교환 에뮬레이터를 개발하여 VMS를 시범적용 함으로써 이에 대한 유효성을 검증하였다. 먼저, 국내 도입이 필요한 ITS 센터와 노변간 정보교환 표준 환경은 DATEX와 SNMP 듀얼 프로토콜로 정의하고, 메타속성 정의, OID 도입 등 메시지 정의 체계에 대해 제시하였다. 도입을 위한 기술적/정책적 방안으로는 표준도입 시범사업을 통한 Feed-back으로 충분한 실효성 확보, 표준에 대한 교육/홍보 선행, ITS 분야 OID 도입 및 체계적인 관리방법, 정보교환 표준규격에 적합한 하드웨어 표준 규격의 개발, 듀얼프로토콜 도입을 위한 통합관리시스템 구축이 필요함을 제시하였다.
This study set out to define a communication environment between an ITS center and field device required to be introduced in the nation in order to guarantee the interoperability, compatibility, and global competitiveness of communication between them in the nation. It also aimed to establish technical and policy plans for its introduction, develop an emulator for information exchange, and apply VMS by way of showing an example, thus testing its validity. First, a standard environment for information exchange between an ITS center and field device required to be introduced in the nation was defined as a dual protocol between DATEX and SNMP. The study also proposed a message definition system including meta-attribution definition and OID introduction. The study then suggested technical and policy plans for its introduction including securing enough feasibility with feedback through a model project of standard introduction, offering education and promotions for the standard in advance, providing methods to introduce and systematically manage OID, developing a hardware standard proper for the information exchange standard, and setting up an integrated management system to introduce a dual protocol.