초록
용접기술의 발달과 더불어 기계, 교량, 선박 그리고 가스설비 등의 제작공정을 위하여 용접의 이용이 증가하고 있다. 따라서 그들의 용접 구조물 제작을 위하여 높은 생산성과 안전설계를 고려하는 용접 법을 개발하는 것이 요구되고 있다. 본 연구에서는 재료 두께, 용접층수, 하중 방향 그리고 토우부의 노치 반경과 관련하여 완전 용입 십자형 필릿 용접부의 피로강도 및 피로수명의 특성에 대하여 기초적으로 고찰하였다. 대부분의 피로파괴는 십자형 필릿 용접의 토우부에서 발생하였다. 피로강도 및 피로수명은 토우 부의 노치 반경과 플랭크 각에 의한 응력집중의 영향을 받고 있다. 토우부의 금속이 다층 용접에 의하여 어닐링 되고 확산 되었으며 그 결과 침상 페라이트 조직이 형성되어 피로강도와 피로수명을 향상시켰다.
The use of welding process has been increased for manufacture of machine, bridges, ships, gas facilities and so on together with development of welding technique. Accordingly, it has been needed to develop the welding methods considering higher productivity and safety design for manufacture of their welding structures. In this study, it was studied basically on characteristics of fatigue strength and fatigue life in full penetrated cruciform fillet weld zone in relation to material thickness, welding passes, loading direction and notch radius of toe zone. Most of fatigue failure occurred in toe zone of cruciform fillet weld joint. Fatigue strength and fatigue life are under the influence of stress concentration due to notch radius and flank angle of toe zone. The metal of toe zone annealed and diffused by multi-layer welding and acicular ferrite structure formed by the result improved fatigue strength and fatigue life.