DOI QR코드

DOI QR Code

Visual Customizing Editor for Educational Games

학습자의 특성을 고려한 교육용 게임 시각 디자인 요소

  • 장혜정 (공주대학교 일반대학원 게임디자인학과) ;
  • 유석호 (공주대학교 게임디자인학과) ;
  • 이동열 (공주대학교 게임디자인학과) ;
  • 이완복 (공주대학교 게임디자인학과) ;
  • 경병표 (공주대학교 게임디자인학과)
  • Received : 2012.07.01
  • Accepted : 2012.07.19
  • Published : 2012.07.31

Abstract

Educational game is applied by learner's customized education based on its characteristics inducing user's interests and motives and drawing spontaneousness. And, the perception is gradually improved. At present, educational game customized by learners is provided by only the form of character customizing. Therefore, this study suggested visual customizing editor which can provide visual factors to learners in game for more efficient educational game. It will improve interests and motives of learners and increase concentration, so studying effects will be improved.

교육용 게임은 사용자의 흥미와 동기를 유발시키고 자발성을 이끌어 내는 게임의 특성을 바탕으로 학습자 맞춤 교육이 적용되고 있으며, 그 인식이 점차 높아지고 있다. 현재 교육용 게임에서의 학습자 특성별 맞춤은 캐릭터 커스터마이징의 형태로만 제공되고 있다. 따라서 본 연구에서는 보다 더 효과적인 교육용 게임을 위하여 게임에서의 시각적 요소를 학습자에게 맞춤 제공 할 수 있는 비주얼 커스터마이징 에디터를 제안하였다. 이는 학습자의 흥미도와, 동기유발을 향상시키고 몰입감을 높여 학습 효과 향상에 도움을 줄 것이다.

Keywords