참고문헌
- 김남희 외 5인, 수학교육과정과 교재연구 (개정판), 서울 : 경문사, 2011.
- 김원경 외 6인, 중학교 수학 2, 서울 : 비유와 상징, 2010.
- 김원경 외 6인, 중학교 수학 익힘책 2, 서울 : 비유와 상징, 2010.
- 김홍종 외 3인, 중학교 수학 2, 서울 : 더텍스트, 2010.
- 김홍종 외 3인, 중학교 수학 익힘책 2, 서울 : 더텍스트, 2010.
- 민세영, 역사발생적 수학 학습-지도 원리에 관한 연구, 박사학위논문, 서울대학교, 2002.
- 신항균 외 3인, 중학교 수학 2, 서울 : 지학사, 2010.
- 신항균 외 3인, 중학교 수학 익힘책 2, 서울 : 지학사, 2010.
- 우정호, 학교수학의 교육적 기초 (제2증보판), 서울 : 서울대학교출판문화원, 2007.
- 우정호 외 9인, 중학교 수학 2, 서울 : 두산동아, 2010.
- 우정호 외 9인, 중학교 수학 익힘책2, 서울 : 두산동아, 2010.
- 유휘, 구장산술 . 주비산경, 차종천 (역), 서울 : 범양출판사, 2000.
- 유희찬 외 7인, 중학교 수학 2, 서울 : 미래엔 컬쳐그룹, 2010.
- 유희찬 외 7인, 중학교 수학 익힘책 2, 서울 : 미래엔 컬쳐그룹, 2010.
- 윤성식 외 6인, 중학교 수학 2, 서울 : 더텍스트, 2010.
- 윤성식 외 6인, 중학교 수학 익힘책 2, 서울 : 더텍스트, 2010.
- 이강섭 외 4인, 중학교 수학 2, 서울 : 지학사, 2010.
- 이강섭 외 4인, 중학교 수학 익힘책 2, 서울 : 지학사, 2010.
- 이준열 외 5인, 중학교 수학 2, 서울 : 천재교육, 2010.
- 이준열 외 5인, 중학교 수학 익힘책 2, 서울 : 천재교육, 2010.
- 정상권 외 6인, 중학교 수학 2, 서울 : 금성출판사, 2010.
- 정상권 외 6인, 중학교 수학 익힘책 2, 서울 : 금성출판사, 2010.
- 정창현 외 4인, 중학교 수학 2, 서울 : 대교, 2010.
- 정창현 외 4인, 중학교 수학 익힘책 2, 서울 : 대교, 2010.
- 한경혜, 수학과 교수-학습에서 수학사 활용의 교육적 함의: 수월성 교육을 중심으로 한 미적분 지도의 예, 한국수학사학회지 19(2006), No.4, pp. 31-62.
- A. M. Arcavi, "Two Benefits of Using History", For the Learning of Mathematics 11(1991), No.2, 1pp. 1-14.
- G. Brousseau, Theory of Didactical Situations in Mathematics, Dordrecht: Kluwer Academic Publisher, 1997.
- G. C. Rota, Mathematics and Philosophy: The Story of a Misunderstanding, in A. M. White(Ed.), Essays in Humanistic Mathematics, Washington, DC: The Mathematical Association of America, 1993.
- G. Hitchcock, A Window on the World of Mathematics, 1870, in V. J. Katz(Ed.), Using History to Teach Mathematics, Washington, DC: The Mathematical Association of America, 2000.
- G. N. Philippou & C. Christou,"The Effects of a Preparatory Mathematics Program in Changing Prospective Teachers' Attitudes toward Mathematics", Educational Studies in Mathematics 35(1998), No.1, pp. 189-206. https://doi.org/10.1023/A:1003030211453
- G. Polya, 수학적 발견 (1), 우정호 (역), 서울 : 교우사, 2005.
- G. Winicki, The Analysis of Regula Falsi as an Instance for Professional Developmment of Elementary School Teachers, in V. J. Katz(Ed.), Using History to Teach Mathematics, Washington, DC: The Mathematical Association of America, 2000.
- H. Eves, 수학의 위대한 순간들, 허민 . 오혜영 (역), 서울 : 경문사, 2003.
- H. Freudenthal, 프로이덴탈의 수학교육론, 우정호 외 (역), 서울 : 경문사, 2008.
- I. Lakatos, 수학적 발견의 논리, 우정호 (역), 서울 : 아르케, 2001.
- L. Grugnetti, The History of Mathematics and Its Influence on Pedagogical Problems, in V. J. Katz(Ed.), Using History to Teach Mathematics, Washington, DC: The Mathematical Association of America, 2000.
- L. Radford & G, Gruerette, Second Degree Equations in the Classroom: A Babylonian Approach, in V. J. Katz(Ed.), Using History to Teach Mathematics, Washington, DC: The Mathematical Association of America, 2000.
- L. S. Shulman, "Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching", Educational Researcher, 15(1986), No.2, pp. 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
- M. Bruckheimer & A. Arcavi, Mathematics and its History: An Educational Patnership, in V. J. Katz(Ed.), Using History to Teach Mathematics, Washington, DC: The Mathematical Association of America, 2000.
- R. Bromme, Beyond Subject Matter: A Psychological Topology of Teachers' Professional Knowledge, in R. Biehler, R. W. Scholz, R. Straesser and B. Winkelmann(Eds.), Didactics of Mathematics as a Scientific Discipline, Dordrecht: Kluwer, 1994.
- R. D. Even, Prospective Secondary Mathematics Teachers' Knowledge and Understanding about Mathematical Functions, Unpublished Doctoral Dissertation, Michigan State University, 1989.
- T. Tymoczko, Humanistic and Utilitarian Aspects of Mathematics, in A. M. White(Ed.), Essays in Humanistic Mathematics, Washington, DC: The Mathematical Association of America, 1993.