중등교사 임용시험 수학교과 내용학 문항의 출제 경향 분석

Trend analysis of secondary school mathematics teacher certification examination

  • Byun, Ji-Soo (Kyungnam University Department of Mathematics Education) ;
  • Choi, Byung-Ok (Kyungnam University Department of Education)
  • 투고 : 2012.07.14
  • 심사 : 2012.08.18
  • 발행 : 2012.08.30

초록

본 연구는 교육과정 평가원이 제시한 수학과 교과 내용학 평가 영역 및 평가 내용 요소에 따라 2009학년도부터 2012학년도까지, 중등교사 임용시험에서 출제된 수학과 교과 내용학의 문항을 분석한 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위해 4년간 출제된 수학과 교과내용학의 105 문항을 수집하여, 9개 과목 간, 평가 영역 및 평가 내용 요소에 따라 출제된 비율을 분석하였고, 그 결과를 토대로 사범대학 수학교육과 교육과정의 운영이나 평가영역의 재조정에 대한 시사점을 도출하였다. 연구 결과 수학과 내용학의 9과목 간 출제비중에 있어서 현저한 차이가 있으며, 과목별 평가 영역 간에도 출제 비중에 있어서 큰차이가 있는 것으로 나타났다. 평가 내용 요소의 분석에 있어서도 262개 중에서 153개가 4년동안 교사 임용시험에 출제되지 않은 것으로 나타났다. 이러한 분석 결과에 근거하여 수학과 내용학의 출제 과목간의 비중이나 평가 영역 및 평가 내용 요소의 재 조정에 대한 필요성을 논의하였다.

This study analyzed the questions related to the content knowledge of mathematics subject for the middle and high school teacher employment examination conducted from the school year of 2009 to 2012 based on the evaluation scope of the mathematics subject content knowledge and evaluation contents which were presented by the Korea Institute for Curriculum and Evaluation(KICE). To achieve the objectives of this study, a total of 105 questions were collected with respect to the questions that appeared on the test over the last 4 years which aimed to evaluate the level of applicants' knowledge related to the contents of mathematics subject. The ratio of the contents covered in the test was assessed based on the scope of evaluation and the items for evaluation among the 9 subjects. Based on the results, suggestions were presented in relation to the operation of the mathematics curriculum for the department of mathematics education at the college of education or the restructuring of the evaluation scope. There was a significant difference in the ratio of items that appeared on the test among the 9 subjects related to the content knowledge of mathematics. Also, there was a remarkable difference in the ratio of items covered in the test among the evaluation scope by subject. The results of analysis on the evaluation content items suggested that 149 items out of 256 items did not appear in the teacher employment examination for 4 years. Based on such results of analysis, this study discussed the need for readjusting the ratio of items covered in the test of content knowledge related to mathematics or the evaluation scope and evaluation content items.

키워드

참고문헌

  1. 교육과정평가원 (2008). 수학교사 자격기준. 서울 : 교육과정평가원.
  2. 박한식 (1991). 한국수학교육사 (교과서연구총서 6). 서울 : 대한교과서주식회사.
  3. 손충기 (2004). 사범대학 교육과정 편성 운영방법 개발을 위한 교사의 요구 분석 연구. 교육과정연구, 22(4), pp. 251-271.
  4. 신현용, 이종욱 (2004). 수학교사의 지식과 수업 실제와의 관계, 한국수학교육학회 시리즈 A <수학교육> <수학교육>, 43(3), pp. 257-273.
  5. 이은휘 (2003). 수학과 수업개선의 방향에 관한 소고. 한국수학교육학회논문집, 6(1), pp. 115-134.
  6. 정해남 (1998). 사회적 구성주의 관점에서 본 수학교사의 전문적 지식에 관한 연구, 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문.
  7. 최영한(1999). 한국 수학교육이 당면한 문제점과 해결 방안에 관한 연구. 한국수학교육학회 시리즈 E <수학교육>, 8(1), pp. 247-255.