한국조리학회지 (Culinary science and hospitality research)
- 제18권3호
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- Pages.72-89
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- 2012
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- 2466-0752(pISSN)
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- 2466-1023(eISSN)
리조트 고객의 소비가치와 고객만족 및 행동의도와의 인과관계 연구: 성별과 결혼유무에 따른 조절효과를 중심으로
The Effects of Consumption Value Perceived by Resort Customers on Customer Satisfaction and Behavioral Intention : Focusing on Moderating Effects by Gender and Marital Status
- Kim, Young-Joong (Dept. of Culinary Service Management, Kyung Hee University) ;
- Kwon, Young-Guk (Dept. of Culinary Service Management, Kyung Hee University) ;
- Yoon, Hye-Hyun (Dept. of Culinary Service Management, Kyung Hee University)
- 투고 : 2012.01.30
- 심사 : 2012.05.24
- 발행 : 2012.06.30
초록
본 연구는 국내 리조트를 이용하는 고객들이 인지하는 소비가치가 고객만족 및 행동의도에 미치는 영향을 고찰하고, 이러한 인과관계에서 성별과 결혼유무에 따른 조절효과를 검증하고자 하였다. 실증연구를 위해 확보된 324개의 표본을 바탕으로 연구모형의 신뢰성, 적합성 등을 검토하였고, 구조방정식 모형을 사용하여 총 4개의 가설을 검증하였으며, 모형의 적합도는
This study aims to understand the influence of consumption value perceived by resort customers upon customer satisfaction and behavioral intention. Based on total 324 customers obtained from the empirical research, this study reviewed reliability and fitness of the research model and verified total 4 hypotheses with AMOS program. The hypothesized relationships in the model were tested simultaneously by using a structural equation model(SEM). The proposed model provided an adequate fit to the data,