The Impact of Kitchen Employees' Perception of a Food Purchasing System on Non-Financial Performance in a Contract Food Service Company - Focused on Taegu.Gyeongbuk Area -

조리종사자의 식자재구매시스템 인지와 비재무적 성과의 영향 관계 - 대구.경북 위탁급식업체를 중심으로 -

  • Jeong, Wook-Young (Dept. of Foodservice Management and Culinary, Gyeongju University) ;
  • Oh, Young-Sub (Dept. of Foodservice Management and Culinary, Gyeongju University)
  • 정욱영 (경주대학교 외식.조리학과) ;
  • 오영섭 (경주대학교 외식.조리학과)
  • Received : 2012.01.09
  • Accepted : 2012.06.08
  • Published : 2012.06.30

Abstract

This study aims to analyze how the perception of a food purchasing system affects non-financial performance and job satisfaction among the kitchen employees of contract foodservice companies in Taegu Gyeongbuk area. By a convenience method, 197 copies(85%) out of 230 copies of the questionnaire were used for analysis. For data processing, the SPSS WIN Version 14.0 statistical package program was used and the frequency analysis reliability analysis, factor analysis were conducted so the hypothesis was verified through the multiple regression analysis. The results are as follows: First, the perception of a food purchasing system affected job satisfaction as a whole, which was significant in food ingredients management factors of sub-hypothesis1-2. Second, the perception of a food purchasing system affected non-financial management performance, which was significant in food ingredients management factors of sub-hypothesis2-2, and food ingredients supply and demand factors of sub-hypothesis2-3. Third, job satisfaction affected non-financial management performance of a company as suggested by hypothesis 3. From these results, it was found that kitchen employees' perception of a food purchasing system can induce their positive attitude, which exerts positive effects on business performance.

본 연구는 대구 경북지역의 위탁급식업체 조리종사자를 대상으로 식자재구매시스템 인지가 종사원의 직무만족과 비재무적 성과에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 이를 위해 편의추출법을 이용하여 2008년 11월 15일부터 12월 14일(30일)까지 설문지 총 230부를 배포하여 197부(85%)의 설문지가 분석에 사용되었다. 자료처리는 SPSS 14.0 통계패키지를 이용하여 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석을 실시하였으며 가설검증은 다중회귀분석을 통하여 검증하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 가설1 식자재구매시스템 인지요인은 직무만족에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 하위가설1-2 식자재의 중요성 인식은 직무만족에 유의성이 나타났다. 둘째, 가설2 식자재구매시스템 인지요인은 비재무적 성과에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 하위가설2-2 식자재구매시스템 인지요인과 2-3식자재의 원활한 수급은 비재무적 성과에 유의성이 나타났다. 셋째, 가설3 위탁급식업체 조리종사자의 직무만족은 비재무적 성과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 위탁급식업체조리종사자들의 식자재구매시스템 인지로 그들의 긍정적 태도유발은 바람직한 기업성과로 나타날 수 있을 것이다.

Keywords