Characteristics of Exportation of Korean TV programs: Focused on MBC Case

지상파 방송프로그램의 해외 판매 특성에 관한 연구: MBC 사례를 중심으로

  • Lee, Moon-Haeng (Department of Journalism and Communications, University of Suwon)
  • Received : 2012.06.01
  • Accepted : 2012.07.16
  • Published : 2012.08.15

Abstract

The purpose of this study is to research on the mechanism of exportation of Korean TV programs. As a result, the buying countries of Korean TV programs have been relatively diversified : 40 countries across the world. However, examining the frequency of exportation has shown that it primarily focused on few countries such as Japan and Taiwan. Furthermore, drama has been the most preferred genre by foreign countries. Fortunately, remakes, dubbing productions, publications, and merchandising have been started to develop. As for the trade partner, the portion of foreign distributors has been ranked as a the most prioritized type. Therefore, it is necessary to open the existing closed system of distribution of Korean free TV to build more diversified partnership.

본 연구에서는 MBC의 사례를 중심으로 지상파 방송사의 수출 거래 특성을 살펴보고자 하였다. 지난 5년간의 해외 수출실적을 분석해본 결과, 수출 지역 측면에서는 비교적 다양한 국가들과 거래가 이루어진 것으로 나타났다. 또한 판권 유형 면에서는 TV 판권의 비중이 점차 감소하고, 부가 수익 거래의 비중이 증가하고 있음을 알 수 있었다. 판권 가격은 국가별로도 상이하지만, 동일 국가라고 해도 판권 유형에 따라 큰 차이를 보이고 있었다. 거래선은 해외 방송사와 해외 배급사가 대부분을 차지하고 국내 배급사 거래는 미미한 수준인 것으로 나타났다. 특히, 향후 신규 시장 개척 필요성과 함께 판권 유형이 다양해지고 있어 배급사의 역할은 더욱 중요해질 것으로 예상된다. 이에 따라 다양한 창구 개발과 거래선 확보를 위한 노력이 경주되어야 할 것이다.

Keywords