References
- 고종숙. 2006. 읽기 학습부진아를 위한 독서지도 프로그램 연구. 석사학위논문, 전주교육대학교 교육대학원.(Ko, Jong Sook. 2006. A Study on Reading Guidance Program for the Underachiever in Reading. M.A. thesis, Graduate School of Jeonju National University of Education.)
- 김동일, 이대식, 신종호. 2003. 학습장애 아동의 이해와 교육. 서울: 학지사.(Kim, Dong Il, Lee, Dae Sik, & Shin, Jeong Ho. 2003. Introducing to Learning Disabilities. Seoul: Hakjisa.)
- 김봉순, 최명환. 2005. 읽기 부진의 진단과 지도. 공주교대논총, 42(1): 91-106.(Kim, Bong-Soon, & Choi, Myeong-Hwan. 2005. "A study on the diagnosis and the instruction methods for reading underachieving." Journal of Gongju National University of Education, 42(1): 91-106.)
- 김유미. 2003. 읽기 부진의 양상과 지도 방안 연구. 석사학위논문, 서울대학교 대학원.(Kim, You Mi. 2003. A Study on the Features of Reading Underachievers and Instructional Methods. M.A. thesis, Seoul National University.)
- 김유미. 2006. 읽기 부진학생의 읽기 과정에 관한 연구. 서울대학교 사대논총, 70: 1-33.(Kim, You Mi. 2006. "A study on the feature of reading underachievers and instructional methods." Journal of College of Education of Seoul National University, 70: 1-33.)
- 김연중. 2009. 청소년기 자아존중감의 하위요인 측정을 위한 검사도구 개발. 교육연구논총, 30(2): 1-22.(Kim, Yeon Jung. 2009. "The development of self-esteem sub-factors inventory for the adolescent period." CNU Journal of Education Studies, 30(2): 1-22.)
- 김인경. 2005. 독서치료가 읽기부진아의 독해력과 자아개념에 미치는 효과, 석사학위논문, 대구 대학교 특수교육대학원.(Kim, In Kyung. 2005. The Effect of Bibliotherapy on the Reading Comprehension and Self- Concept of Children with Reading Retardation. M.A. thesis, Daegu University.)
- 김효정 외. 1999. 독서교육의 이론과 실제: 올바른 독서지도 이렇게 하자. 서울: 한국도서관협회.(Kim, Hyo-Jeong, et al. 1999. Theory and Practice of Bibliotherapy. Seoul: Korean Library Association.)
- 박성익. 1986. 학습부진아교육. 서울: 한국교육개발원.(Park, Seong Ik. 1986. Education for the Underachieved Students. Seoul: Korean Educational Development Institute.)
- 배옥선. 2007. 독서치료 프로그램이 초등학생이 자아존중감에 미치는 영향. 석사학위논문, 한국외국어대학교 교육대학원.(Bae, Ok Sun. 2007. The Effect of Bibliotherapy Program on Elementary School Children's Self-Esteem. M.A. thesis, Hankuk University of Foreign Studies.)
- 서나라. 2006. 독서치료 프로그램이 초등학교 저학년 아동의 자아존중감과 학교생활 적응에 미치는 영향. 석사학위논문, 이화여자대학교 교육대학원.(Seo, Na La. 2006. The Effects of a Bibliotherapy Program on the Self-Esteem and School Adjustment of Lower Graders at Elementary School. M.A. thesis, Ewha Womans University.)
- 서울대학교 국어교육연구소. 1999. 국어교육학사전. 서울: 대교출판.(Korean Language Education Research Institution of Seoul National University. 1999. Encyclopedia of Korea Language Education. Seoul: Daekyobook.)
- 신현경. 2001. 너의 그림에 대해 말해주겠니?. 서울: 청년사.(Shin, Hyun-Kyung. 2001. Would You Tell Me about Your Picture? Seoul: Cheongyeonsa.)
- 엄훈. 2006. 읽기 부진 개선을 위한 보충학습반 운영의 경험. 교육인류학연구, 9(1): 57-97.(Um, Hoon. 2006. "The experience of running after-school reading recovery class." Anthropology of Education, 9(1): 57-97.)
- 우혜경. 2007. 교정적 읽기 전략을 통한 독서 부진아 지도 방안. 석사학위논문, 한국교원대학교 대학원.(Woo, Hye Kyung. 2007. A Study on the Method of Reading-Disability Through Correcting Reading Strategy. M.A. thesis, Korea National University of Education.)
- 이경화. 2004. 읽기 부진아 지도 방법 연구. 청람어문교육, 29: 191-217.(Lee, Kyong-hwa. 2004. "A study on the method of reading-disability." Journal of Cheongram Korea Language Education, 29: 191-217.)
- 이경화. 2007. 기초문식성 지도 내용 및 지도 프로그램 개발 연구. 한국초등국어교육, 35: 157-178.(Lee, Kyong-hwa. 2007. "Developing the teaching content and program of the beginning literacy." Journal of Elementary Korean Education, 35: 157-178.)
- 이상금, 장영희. 2001. 유아문학론. 서울: 교문사.(Lee, Sang Gum, & Jang Yeong-Hee. 2001. Early Childhood Literature. Seoul: Kyomunsa.)
- 이선옥. 2002. 읽기 학습 부진아를 위한 개별화 독서 프로그램이 자아개념 및 읽기능력에 미치는 효과. 석사학위논문, 가톨릭대학교 교육대학원.(Lee, Sun Ok. 2002. The Effect of Individualized Reading Program for the 'Low-reading achiever' on the Self-concept and Reading Ability. M.A. thesis, Catholic University.)
- 이연숙. 2005. 독서치료 프로그램이 중학교 1학년 학생의 자아존중감 향상과 대인관계 개선에 미치는 효과. 석사학위논문, 신라대학교 교육대학원.(Lee, Yeon Sook. 2005. The Effects of Self-esteem Enhancement and Interpersonal Relationship Improvement on the First Grade Middle School Students by Bibliotherapy Program. M.A. thesis, Silla University.)
- 이영아, 최숙기. 2011. 읽기 부진 진단 및 보정교육연구: 북미사례를 중심으로. 서울: 한국교육과정평가원. 연구보고 RRO 2011-10.(Lee, Young-A, & Choi, Sook-Gi. 2011. Diagnosis and Remediation of Struggling Readers: The Case of North America. Seoul: Korea Institute for Curriculum and Evaluation. Research RRO 2011-10.)
- 이영주. 2008. 초등학생의 자아존중감과 대인관계에 관한 연구: 독서치료프로그램을 활용하여. 석사학위논문, 상명대학교 대학원.(Lee, Young Ju. 2008. A Study of Self-Esteem and Interpersonal Relationship at Elementary School Students. M.A. thesis, Sangmyung University.)
- 이정이. 2004. 독서치료가 중학생의 자아존중감 및 성취동기에 미치는 영향. 석사학위논문, 한양대학교 교육대학원.(Lee, Jeong-Yi. 2004. The Influence of Bibliotherapy on Middle School Students' Self Esteem and Achievement Motivation. M.A. thesis, Han-Yang University.)
- 이지혜. 2002. 저소득층 가정 아동의 자아존중감 증진을 위한 독서치료 효과. 석사학위논문, 숙명여자대학교 대학원.(Lee, Ji Hye. 2002. The Effects of Bibliography to Promote Self-Esteem of Children in Low-Income Families. M.A. thesis, Sookmyung Women's University.)
- 이칭찬, 이의길. 2007. 교육방법 및 교육공학. 서울: 태영출판사.(Lee, Ching-Chan, & Lee, Eui-Gil. 2007. Educational Method and Technology. Seoul: Taeyoung.)
- 임성관. 2004. 읽기 부진아를 위한 독서치료 프로그램 연구. 석사학위논문, 중앙대학교 교육대학원.(Yim, Seong Gwan. 2004. A Study on Bibliotherapy Program for Reading Underachieving. M.A. thesis, Chung-Ang University.)
- 임정화. 1997. 읽기 부진의 상관요인에 관한 연구. 석사학위논문, 한국교원대학교 교육대학원.(Im, Jung Hwa. 1997. A Study on the Relative Factors of Reading Disability. M.A. thesis, Korea National University of Education.)
- 정윤혜 외 10인. 2010. 그림책을 읽는 특별한 시간: 읽기 부진아를 위한 독서성장 프로그램. [대구]: 교육과학기술부, 대구광역시 교육청.(Jung, Yoon Hye, et al. 2010. A Special Time to Read Picture Books. [Daegu]: Ministry of Education, Science and Technology, Daegu Metropolitan Office of Education.)
- 천경록. 2005. 국어과 교사의 읽기 영역 평가 전문성 기준과 모형. 국어교육, 117: 327-352.(Cheon, Gyeong Rok. 2005. "Professional standards and development of reading assessment." The Education of Korean Language, 117: 327-352.)
- 최동선. 2008. 직업세계 체험 주간 운영의 실태와 과제. 제26차 한국진로교육학회 춘계학슬대회 자료집: 새정부의 진로교육 추진계획과 전략. [서울: 서울대학교].(Choi, Dong-Sun. 2008. "A study on current status and tasks of operating career exploration weeks." 26th Spring Conference on Korean Career Education Society. [Seoul: Seoul National University].)
- 허승희. 2000. 우리나라 초등학교 상담의 전문성 확립을 위한 과제. 초등교육연구, 14(1): 129-144.(Huh, Sung-Hee. 2000. "The study for the specialization of elementary school counseling in Korea." The Journal of Elementary Education, 14(1): 129-144.)
- Coopersmith, S. 1967. The Antecedents of Self-esteem. San Francisco: W. H. Freeman.
- Gest, S. D., Freeman, N. R., Domitrovich, C. E., & Welsh, J. A. 2004. "Shared book reading and children's language comprehension skills: The moderating role of parental discipline practices." Early Childhood Research Quarterly, 19: 319-336. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2004.04.007
- Kolb, D. A. 1984. Experiential Learning. Englewood Cliff, NJ: Prentice Hall.
- Jordan, G. E., Snow, C. E., & Porsche, M. V. 2000. "Project EASE: The effect of a family literacy project on kindergarten students' early literacy skills." Reading Research Quarterly, 35: 524-546. https://doi.org/10.1598/RRQ.35.4.5
- Wade, B., & Moore, M. 2000. "A sure start with books." Early Years, 20(Spring): 39-46. https://doi.org/10.1080/0957514000200205
Cited by
- A Study about the Effect of Reading Enhancement and the Selfrespect Improvement of Children through an Animalassisted Therapy vol.24, pp.3, 2013, https://doi.org/10.14699/kbiblia.2013.24.3.181