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수치지형도를 이용한 항공라이다 데이터의 기하보정

Georegistration of Airborne LiDAR Data Using a Digital Topographic Map

  • 한동엽 (전남대학교 공학대학 해양토목공학과) ;
  • 유기윤 (서울대학교 공과대학 건설환경공학부) ;
  • 김용일 (서울대학교 공과대학 건설환경공학부)
  • 투고 : 2012.06.04
  • 심사 : 2012.06.21
  • 발행 : 2012.06.30

초록

항공라이다 시스템은 대상지역의 자료를 취득하기 위하여 여러번 경로 관측을 수행하게 되며, 이로 인해 취득된 데이터의 인접 경로간에 편차가 발생한다. 본 연구에서는 스트립 데이터의 비행경로간 관측값의 상대오차를 제거하고 기준 데이터에 절대보정하는 방법으로 수정된 ICP를 이용한 자동 오차보정 기법을 제안하였다. 항공라이다 데이터에 절대 자동보정을 수행하기 위하여 기존의 수치지형도에서 기준점 데이터를 추출하고, 수정된 ICP알고리즘을 적용하였다. 위의 과정을 통하여 항공라이다 데이터의 평균 점간 거리 이내로 스트립간 조정 정확도를 향상시킬 수 있었으며, 대축척 수치지형도를 이용한 절대보정 과정의 자동화 가능성을 확인하였다.

An airborne LiDAR system performs several observations on flight routes to collect data of targeted regions accompanying with discrepancies between the collected data strips of adjacent routes. This paper aims to present an automatic error correction technique using modified ICP as a way to remove relative errors from the observed data of strip data between flight routes and to make absolute correction to the control data. A control point data from the existing digital topographic map were created and the modified ICP algorithm was applied to perform the absolute automated correction on the relatively adjusted airborne LiDAR data. Through such process we were able to improve the absolute accuracy between strips within the average point distance of airborne LiDAR data and verified the possibility of automation in the geometric corrections using a large scale digital map.

키워드

참고문헌

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피인용 문헌

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