컴퓨터교육학회논문지 (The Journal of Korean Association of Computer Education)
- 제15권2호
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- Pages.29-36
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- 2012
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- 1598-5016(pISSN)
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- 2733-9785(eISSN)
문제중심학습 기반의 인터넷 윤리 학습 모형
An Internet Ethics Learning Model based on PBL
- 투고 : 2011.12.27
- 심사 : 2012.03.06
- 발행 : 2012.03.30
초록
본 논문에서는 문제중심학습(Problem-based Learning)에 기반한 인터넷 윤리 학습 모형을 개발하고 수업에 적용한다. 새로운 학습 모형은 토론과 글쓰기를 통한 학습자 참여 중심의 수업으로 이루어진다. 새로운 학습 모형을 수업에 적용한 후 인터넷 윤리의식의 변화를 조사하고 분석하였다. 연구 결과에 따르면 자율, 존중, 참여, 책임 영역에서 학습자의 인터넷 윤리의식이 향상된 것으로 확인되었다. 특히 자율과 책임 영역이 통계적으로 유의미한 향상이 있는 것으로 확인되었다.
This thesis focuses on developing the appropriate model for teaching Internet ethics based on problem-based learning. In the new learning model, participation of students such as discussion and writing methods is considered important. The research applied the new method at class and analyzed the change in Internet ethics. The result of research shows that internet ethics of learner improved in the voluntariness, respect, participation, responsibility area. Especially, the voluntariness and responsibility areas showed statistically meaningful improvement.