The Impact of Social Support on Self-Esteem and Depression of Adolescents in Institutions

시설거주청소년의 사회적 지지가 자아존중감과 우울증에 미치는 영향에 관한 연구

  • 임현승 (강남대학교, 사회복지학부) ;
  • 강성옥 (호서대학교, 노인복지학과) ;
  • 양영미 (서울여자대학교, 사회복지학과)
  • Received : 2012.05.28
  • Accepted : 2012.06.25
  • Published : 2012.06.30

Abstract

This research study examined the relationships among perceived social support, self-esteem, and depression. The study examined whether self-esteem mediates the relationship between social support and depression. This research study used a convenience sampling method, and the sample of this study was drawn from 7 child welfare facilities in Gyeonggi-Do. A total 240 surveys were completed. The research study shows that there were strong, significant relationship between most of the variables. There was a positive relationship between social support and self-esteem. Also, social support was negatively associated with depression. This research study also shows that self-esteem mediated the relationships between perceived social support and depression. Findings suggest that increased levels of social support were associated with increased self-esteem, which in turn decreased depression. Implications of the findings are discussed.

본 연구는 아동시설에 거주하고 있는 청소년 대상으로 설문조사를 통해 이들이 지각하고 있는 사회적 지지가 우울증, 자아 존중 감에 영향을 어떻게 미치는지를 탐색해보았다. 특히 자아존중감이 사회적 지지와 우울과의 관계에서 매개효과를 나타내는지를 검증하였다. 사회적 지지가 독립변수로, 청소년의 우울증을 종속변수로, 자아 존중감을 매개변수로 설정하였다. 본 연구의 조사대상자는 편의 표본 추출 방법으로 경기도 아동보육시설에 거주하는 240명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구결과를 살펴보면, 사회적 지지는 청소년의 심리, 정서적 안정에 긍정적인 역할을 하는 것으로 나타났는데, 사회적 지지가 높을수록 시설아동의 우울증이 낮게 나타났고 자아존중감은 높게 나타났다. 또한 사회적 지지가 높을수록 자아존중 감이 높게 나타났다. 자아존중 감의 매개변수를 검증한 결과 사회적 지지는 자아존중 감을 매개하여 우울증에 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 토대로 보육시설에 거주한 청소년의 우울증을 경감하기위한 실천적 함의를 제시하였다.

Keywords