DOI QR코드

DOI QR Code

Research on Factors Effecting on Learners' Satisfaction and Purchasing Intention of Educational Applications

학습자의 교육용 어플리케이션 활용 만족요인과 구매의도에 영향을 미치는 요인 연구

  • Received : 2012.06.20
  • Accepted : 2012.08.09
  • Published : 2012.08.28

Abstract

The demand of using educational applications for 'smart' devices has recently increased. Accordingly, this study analyzed the satisfaction of educational applications and the factors which affect to purchase intention suggesting optimal development and use for the future. Based on searching for the theoretical background, the research model for the study was set: Appropriateness, interactivity, amusement and ubiquity were designated as independent variables, consumer satisfaction as parameter variable, and purchase intention as dependent variable. Through conducting structural equation modeling with the variables, the results showed that appropriateness, amusement and ubiquity had significant impacts on consumer satisfaction and purchase intention of educational applications. The results were expected to give suggestions as presenting guideline for educational application, improving mobile learning and vitalizing mobile contents.

최근 스마트 기기의 대중화 및 교육용 어플리케이션에 대한 소비자들의 수요가 증가하고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 교육용 어플리케이션 만족요인과 구매의도에 대한 사용자들의 요구를 분석함으로써 향후 교육용 어플리케이션의 보편화 시대를 대비한 개발 및 활용에 가이드를 제시하고자 하였다. 이를 위해 모바일 학습의 특성 및 어플리케이션의 만족과 구매의도에 대한 선행연구 고찰을 통해 교육용 어플리케이션의 적절성, 상호작용성, 유희성, 편재성을 독립 변인으로 설정하고, 만족 및 구매의도를 종속 변인으로 설정하여 연구 모형 및 가설을 수립하였다. 총 201명의 설문응답을 기반으로 한 구조방정식 분석 결과 적절성, 유희성, 편재성은 학습자의 만족과 교육용 어플리케이션의 구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 상호작용성은 기각되었다. 본 연구결과를 통해 학습자의 요구에 부합하는 교육용 어플리케이션 현황을 이해할 수 있었으며, 이를 바탕으로 향후 모바일 학습의 성장 및 교육 콘텐츠의 활성화에 기여 할 수 있는 방안이 모색되었다.

Keywords

References

  1. http://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LS D&mid=sec&sid1=105&oid=001&aid=0005612478
  2. A. Kukulska-Hulme and J. Traxler, Mobile Learning: A Handbook for educators and trainers, Manchester. Routledge, 2005.
  3. F, Bekim and F. Manjlinda, "Analyses and Review of M-learning Feasibility, Trends, Advantages and Drawbacks in the past Decade 2000-2010," Proceedings of the European Computing Conference 11, WSEAS, pp.474-479, 2011.
  4. M. J. Rosenberg, E-Learning. Strategies for Delivering Knowledge in the Digital Age, NY : The McGraw Hill Companies, 2001.
  5. 유지연, "지식기반사회에서의 e-learning 현황 및 전망", 정보통신정책, 제13권, 제16호, p.29, 2001.
  6. R. E. Clark and R. E. Mayer, E-Learning and the Science of Instruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning, San Francisco: Pfeiffer books, 2003.
  7. 양유정, 박병호, 임의수, 전상국, "m-learning 활 용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 교육정보미디어연구, 제11권, 제1호, pp.147-165, 2005.
  8. 조규락, 김선연, 우석구 "e-러닝과 u-러닝의 차이점에 대한 교사의 인식 실태 분석", 교육정보미디어연구, 제15권, 제1호, pp.45-67, 2009.
  9. 서정희, 김용, 김경미, 윤세진, 이지현, 이준규, 정미순, 김종헌, 박준홍, 김기수, 양명옥, 임재강, 미래교육을 위한 u-러닝 교수-학습 모델 개발, 한국교육학술정보원, 2005.
  10. http://en.wikipedia.org/wiki/Application_software
  11. http://148apps.biz/app-store-metrics/?mpage=catcount
  12. Y. L. Jeng, T. T. Wu, Y. M. Huang, Q. Tan, and S. J. H. Yang, "The Add-on Impact of Mobile Applications in Learning Strategies: A Review Study," Educational Technology & Society, Vol.13, No.3, pp.3-11, 2010.
  13. 정수정, 임걸, 고유정, 심현애, 김경연, "스마트폰 교육용 어플리케이션 동향분석 및 발전방향 연구", 디지털콘텐츠학회 논문지, 제11권, 제2호, pp.203-216, 2010.
  14. L. Berry, "Relationship Marketing of Service - Growing Interest, Emerging Perspectives," Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.23, No.4, pp.236-245, 1995. https://doi.org/10.1177/009207039502300402
  15. R. F. Dwyer, P. H. Schurr, and S. J. Oh, "Developing Buyer-Seller Relationships," Journal of Marketing, Vol.51, No.April, pp.11-27, 1987. https://doi.org/10.2307/1251126
  16. E. W.Anderson, C. Fornell, and D. R. Lehmann, "Customer Satisfaction, Market Share, and Profitability: Findings from Sweden," Journal of Marketing, Vol.58, No.July, pp.53-66, 1994.
  17. 김효근, 곽소아, 서현주, "기업의 e-Learning 교 육 효과에 영향을 미치는 요인에 관한 실증연구", 한국경영정보학회 춘계학술대회 논문집, pp.36-44, 2004.
  18. 정인성, 최성희, "온라인 열린 원격교육의 효과 요인 분석", 교육학연구, 제37권, 제1호, pp.369-388, 1999.
  19. 정인근, 조정융, "e-learning의 만족도 및 애호도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구-학습유형의 조절효과를 중심으로", 한국경영정보학회 춘계학술대회 논문집, pp.3-9, 2004.
  20. 김진병, 송중태, "원격교육 서비스품질과 고객만족에 관한 연구", 한국마케팅학회 춘계발표 논문집, pp.373-397, 2003.
  21. 유일, "웹기반 원격교육의 학습효과에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 경영교육연구, 제6권, 제 2호, pp.7-27, 2003.
  22. 윤정주, 정동빈, "모바일기기를 활용한 u-러닝 영어 학습모형 연구", 한국멀티미디어언어교육학회, 제10권, 제3호, pp.147-169, 2007.
  23. H. Ogata and Y. Yano, Supporting Knowledge Awareness for a Ubiquitous CSCL, In G. Richards(Ed.), "Proceedings of World Conference on E-learning in Corporate, Goverment, Healthcare, and Higher Education," Chesapeake, VA: AACE, 2003.
  24. 양일영, 이수영, "이용 동기에 기반한 스마트폰 초기 이용자 유형에 관한 탐색적 연구", 한국언론학회, 제55권, 제1호, pp109-139, 2011.
  25. 김건희, "디지털 콘텐츠의 이용만족이 재구매 요인에 미치는 영향", 한국디자인포럼, 제22권, pp.387-394, 2009.
  26. 박광진, 이수형, "디지털콘텐츠 서비스품질이 고객만족 및 재이용의도에 미치는 영향: 온라인 게임과 교육 콘텐츠를 중심으로", 한국로고스경영학회 춘계학술발표대회, pp. 21-58, 2008.
  27. 이현령, 김희웅, "스마트폰 앱 구매 결정 요인에 관한 탐색적 연구", 한국경영정보학회 추계학술대회 논문집, pp.160-165, 2010.
  28. 이명무, "e-Learning 사이트에서 재구매 의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구: 전반적인 만족,신뢰, 몰입의 매개 끝에 효과를 중심으로", 지식 연구, 제4권, 제1호, pp.30-69, 2006.
  29. 민병권, "e-서비스 품질의 결정요인이 고객만족 및 재구매 의도에 미치는 영향: e-Learning 사용자를 대상으로", 상품학연구, 제24권, 제3호, pp.153-176, 2006.
  30. 다와더르지냠수릉, 이동청, 김근형, "모바일 콘텐츠 사용자 만족도에 영향을 미치는 요인에 관한비교 연구: 한국과 몽골을 중심으로", 인터넷전자상거래연구, 제9권, 제3호, pp.495-510, 2009.
  31. 정경수, 이원빈, 노미진, "모바일 러닝의 특성이 만족과 충성도에 미치는 영향: 성별에 따른 분석", 정보시스템연구, 제13권, 제3호, pp.75-103, 2010.
  32. 정철호, 정덕화, "UCC 서비스의 콘텐츠 품질이 사용자 만족과 지속이용의도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회 논문지, 제9권, 제7호, pp.294-303, 2009.
  33. 장선영, 노석준, "학습자의 측면에서 본 대학 e-러닝 콘텐츠의 질에 영향을 미치는 요인 분석", 한국인터넷정보학회, 제10권, 제3호, pp.159-172, 2009.
  34. 최혁라, "기업 E-Learning 교육효과에 영향을 미치는 요인에 관한 연구: P사의 E-Learning 서 비스 사례를 중심으로", 한국전자거래학회지, 제 10권, 제2호, pp.59-88, 2005.
  35. 김미량, "e-Learning 대학원 과정에서의 학습자 몰입 및 강의만족도 영향요인에 관한 연구", 한국교육, 제32권, 제1호, pp.165-201, 2005.
  36. F. D. Davis, R. P. Bagozzi, and P. R. Warshaw, "Extrinsic and intrinsic motivation to use computers in the workplace," Journal of Applied Social Psychology, Vol.22, pp.1111-1132, 1992. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1992.tb00945.x
  37. M. A. Atkinson, and C. Kydd, "Individual characteristics associated with world wide web use: An empirical study of playfulness and motivation," The Data Base for Advances in Information Systems, Vol.28, pp.53-62, 1997. https://doi.org/10.1145/264701.264705
  38. 김성균, 성행남, 정대율, "e-러닝 성과에 영향을 미치는 품질요인에 관한 연구", 정보시스템연구, 제16권, 제1호, pp.201-230, 2007.
  39. F. D. Davis, "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology," MIS Quarterly. Vol.13, No.3, pp.319-340, 1989. https://doi.org/10.2307/249008
  40. http://www.naeil.com/News/economy/ViewNews.asp?nnum=648647&sid=E&tid=5
  41. http://www.joseilbo.com/news/htmls/2012/02/20120206133277.html
  42. D. Gefen, D. Straub, and M. Boudreau, "Structural equation modelling and regression: guidelines for research practice," Communications of the Association of Information Systems, Vol.4, No.7, pp.1-79, 2000.
  43. J. F. Jr. Hair, R. E. Anderson, R. L. Tatham, and W. C. Black, Multivariate Data Analysis with Readings, 5th Edition. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1998.

Cited by

  1. Validation of a Tool Evaluating Educational Apps for Smart Education vol.52, pp.3, 2015, https://doi.org/10.1177/0735633115571923