DOI QR코드

DOI QR Code

Activation plan and Status of English Experience Center

영어체험센터의 현황 및 활성화 방안

  • 김정오 (광주여자대학교 어린이영어교육학과)
  • Received : 2012.06.05
  • Accepted : 2012.07.25
  • Published : 2012.08.28

Abstract

English as official languages of the world has constantly increased the necessity. Since 1997 the government has adopted English as a regular subject in elementary school and Currently, an English specialist teacher has been employed, and native speakers have been hired in schools. In addition to, Teaching English in elementary schools was common. The importance of English was emphasized not only private organizations but also government, As the early 2000s, local provinces were interested in English education. To reflect the phenomenon is an English village. Seoul, Gyeonggi province and almost all other municipalities built the English village for each region. The English Experience Center and the English village surveyed how they are being operated and also checked students who have completed English Experience Center Research methods is to survey currently running the English Villages, and the experience centers by analyzing the programs. As a result of the programs, most English centers achieved its own purposes. Thus, This study checks Busan, Seoul, Gyeonggi English Village and Jeollanam-do English experience camp used for data analyzes and suggests improvements for English education.

글로벌 시대에 접어들면서 세계 공용어인 영어의 필요성이 끈임 없이 논의되는 현재 상황에서 정부는 1997년 영어를 초등학교의 정규교과로 채택하였으며, 현재에 이르러서는 영어전담교사는 물론 원어민 영어 강사까지 배치하는 정책 변화가 있어 왔다. 또한 영어교육은 학교에서 뿐만 아니라 사설 기관 및 정부차원의 영어 관련 교육기관들이 생겨나기 시작하였으며, 2000년대 들어서는 지자체에서 영어교육의 관심이 증대되는 상황에 놓이게 되었다. 그런 현상들을 반영하여 나타난 것이 대표적으로 영어마을 이라 하겠다. 서울 경기지방을 비롯하여 거의 모든 지방자치단체에서 각 지역에 맞는 영어마을을 직접운영하거나 민간업자에게 위탁 경영하고 있는 실정이다. 여러지방에서 이루어지고 있는 영어체험센터 및 영어마을들이 어떻게 운영되고 있는지 알아볼 필요가 있고 또한 영어체험 센터를 수료한 학생들의 성취도등을 선행연구로 조사해 보고자 한다. 연구 방법은 현재 운영중인 영어마을, 그리고 체험센터에서 실시하는 프로그램을 분석함으로써 그들의 효과를 알아보았다. 프로그램을 분석한 결과로 대부분의 영어마을 체험센터는 나름대로 소정의 목적을 달성하고 있었다. 여기서는 분석 자료로 사용한 서울과 경기 부산 영어마을 그리고 전라남도 영어체험 프로그램의 자세한 내용과 그것들의 개선방안을 제시하는데 본 연구의 목적이 있다 하겠다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부, "2009년 학업성취도 평가 결과 및 기초학력 미달 학생 지원방안", 교육과학기술부 보도자료, 2010.
  2. 교육인적자원부, "초등 영어교육 10년의 성과 분석을 통한 초․중등 영어교육 활성화 방안 모색", 인적자원개발전책연구, 2006.
  3. 김대현, 교육과정의 이해, 서울: 학지사, 2011.
  4. 서울시정개발연구원, "서울영어마을 운영발전방안 연구", 2009.
  5. 심경미, 초등학교 학생의 영어 학습 능력에 영향을 미치는 변인 연구, 한국외국어대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2004.
  6. 이완기 영어평가방법론, 서울: 문진미디어, 2007.
  7. 이영화, 김선재, "영어능력과 국가 경제성장과의 관계", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제1호, 2011.
  8. 이종숙, 초등 영어 학업성취도의 학년별 및 성별 비교, 충남대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2007.
  9. 전남발전연구원, "전남 지역인재육성 및 평생학습진흥 기본계획", (2009-2013)(RHRD 정책연구 2008.
  10. 전남발전연구원), "전남 농어촌 교육여건 개선방안(RHRD", 정책연구 2008-01, 2009.
  11. 전남발전연구원, 전라남도 영어체험캠프 프로그램 성과 분석 정책연구, 2011(1).
  12. 전라남도교육청, "전남교육통계연보", 2010.
  13. 전영주, "COLT 수업관찰 분석법을 통한 학교 현장의 의사소통중심 영어 수업 분석", 영어어문교육, 제16권, 제3호, 2010.
  14. 정찬기오, 교육과정 및 교육평가의 이해, 파주: 교육과학사, 2010.
  15. 차지혜, 영어과 학업성취도에 영향을 미치는 배경변수에 대한 다차원적 분석, 이화여자대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2001.
  16. 한국교육과정평가원, "제주영어교육센터의 역할과 기능 및 운영 모델(연구자료 ORM 2009-26)", 2009.
  17. 한국교육과정평가원, "2009년 국가수준 학업성취도 평가 전수 결과 분석(연구자료 ORM 2010-14", 2010.
  18. 한국교육과정평가원, "2010학년도 수능 성적 기초 분석 결과 발표", 보도자료, 2010.
  19. 한국교육과정평가원, "2011학년도 수능 성적 분석 결과 발표", 보도자료, 2011.
  20. J. A. McLaughlin and G. B. Jordan, "Using logic models," in Wholey, J., Hatry, H. P., & Newcomer, K. E. (Eds.): Handbook of Practical Program Evaluation (2nd Ed.), 7-32. San Francisco: Jossey-Bass, 2004.
  21. http://www.ahev.go.kr/
  22. http://www.ansanev.co.kr/
  23. http://www.bgv.co.kr
  24. http://www.english-village.or.kr
  25. http://pungnap.sev.go.kr/

Cited by

  1. Development of Task-based Program: Focused on English Village vol.13, pp.7, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.07.440