DOI QR코드

DOI QR Code

Selection Factors of Korean Dramas for Chinese Audiences, and the National Image of South Korea

중국 광주지역 대학생 시청자들의 한국드라마 선호요인이 국가이미지에 미치는 영향

  • 공채희 (동명대학교 대학원 언론영상광고학과) ;
  • 안수근 (동명대학교 방송영상학과)
  • Received : 2012.06.08
  • Accepted : 2012.07.23
  • Published : 2012.08.28

Abstract

The purpose of this study is to examine the effect of Korean dramas selection factors for Chinese audiences on the national image of South Korea. The results of this study were as follows: First, selection factors of Korean dramas for Chinese audiences were categorized 'subject and content', 'direction and background music', and 'style of actor or actress'. Among these factors, this study was found that a factor of drama's 'subject and content' had an effect on the selection of Korean dramas for Chinese audiences. Second, 'touristic factor', 'cultural factor', and 'stylistic factor' were examined as a national image factor of South Korea for Chinese audiences. The Chinese audiences surveyed responded positively on 'cultural factor'. The images delivered through the Korean TV dramas have very much influenced the Chinese audiences to view contemporary Korean society as a country of modern and urban elegance. Furthermore, the audiences cognized South Korea is a friendly nation as South Korea and China has a similar cultural background like the Confucian culture. Third, the study found selection factors of Korean dramas for Chinese audiences had positive effects on the national image of South Korean. These positive influences were found on 'touristic factor', 'cultural factor', and 'stylistic factor' From these results, Chinese audiences watch Korean dramas focused on 'subject and content', 'direction and background music', and 'style of actor or actress'. Watching Korean dramas help to create the friendly national image of South Korea. The study shows a possibility to increase an interest and preference on the Korean pop culture.

본 연구는 중국 광주지역 대학생 시청자들의 한국 드라마 선호요인이 한국이나 한국인에 대한 이미지에 어떤 영향을 미치는지를 살펴보았다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중국 대학생 시청자들의 한국드라마 선호요인은 드라마의 '주제와 내용', 드라마의 '연출과 음악', 드라마 '배우의 스타일' 등 3가지 유형으로 나타났는데 그 중 드라마의 '주제와 내용' 요인이 가장 영향력이 큰 것으로 나타났다. 둘째, 중국대학생 시청자들의 한국과 한국인에 대한 이미지 요인은 '한국인의 정시 및 관광지 이미지 요인', '한국의 문화적 요인', '한국인의 스타일 요인' 등 3가지 유형으로 나타났다. 중국 대학생 시청자들이 드라마를 통해 한국에 대한 현대적 가치에 가장 큰 관심을 보이고 있는 것으로 생각되며, 나아가 한국은 중국과 근접해 있어 문화적으로 친근하고 유교 문화권이라는 유대감 속에서 한국을 호감 가는 국가로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 한국드라마의 선호요인이 한국의 국가이미지에 미치는 영향에 대해서는 한국인의 정시 및 관광지 이미지 요인, 한국의 문화적 요인, 한국인의 스타일요인 모두에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 이러한 결과는 중국 광주지역 대학생들이 한국드라마 선호요인, 즉 한국드라마의 주제와 내용, 연출과 음악, 배우라는 요인에 초점을 두고 시청하고, 드라마를 평가하며, 한국 드라마 시청을 통하여 한국에 대한 친근감을 형성하게 되고, 나아가 한국의 대중문화에 대한 관심과 선호를 높일 수 있다는 가능성을 보여주었다.

Keywords

References

  1. 강병서, 인과분석을 위한 연구방법론, 무역경영사, 2002.
  2. 김설화, 중국의 '한류'현상과 그 수용에 관한 연구, 서울대학교 대학원, 석사학위논문, 2002.
  3. 김정기, 한국 시청자의 텔레비전 이용과 효과연구, 서울: 커뮤니케이션북스, p.13, 2004.
  4. 김정수, "한류현상의 문화산업정책적 함의:우리 나라 문화산업의 해외진출과 정부의 정책지원", 한국정책학회보, 제11권, 제4호. pp.1-21, 2002.
  5. 남인용, "스포츠이벤트와 도시이미지: 베이징 올림픽중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제11호, pp.92-101, 2010.
  6. 시보청, 한국시청자의 한국 드라마 시청행태와 매체 효과에 관한 연구: '한류'현상에 대한 이용과 충족이론적 접근, 서울대학교 대학원, 석사학위논문, 2003.
  7. 안수근, 정성호, 유승관, 이화행, 김채환, 한.일 영상콘텐츠 수용과 국가이미지 형성에 대한 비교 연구, 방송위원회보고서, 2007.
  8. 안종석, 이동진, "중국 시장에서 국가이미지 효과의 지역별 차이에 관한 연구", 국제경영연구, 제18권, 제4호, pp.99-130, 2007.
  9. 엔아이코리아, 한국 문화상품의 동아시아 소비자 및 정책조사 보고서, 2006.
  10. 유승관, "한.일 양국 수용자의 드라마 시청과 국가이미지 형성에 대한 비교 연구", 방송통신연구, 제68호, pp.193-220, 2009.
  11. 유재웅, 한국 드라마 시청이 한국에 대한 이미지에 미치는 영향: 중국과 일본 시청자를 대상으로, 한양대학교 대학원, 박사학위논문, 2007.
  12. 이경숙, "한류와 텔레비전 드라마", 프로그램/텍스트, 제11호, pp.41-64. 2004.
  13. 장수현, 중국은 왜 한류를 수용하나: 한류의 중국적 토대에 대한 다학문적 접근, 서울: 학고방, 2004.
  14. 장 영, 중국에서 '한류' 현상과 한국드라마 수용에 관한 연구: 중국 대학생을 중심으로, 연세대학교대학원, 석사학위논문, 2003.
  15. 조혜영, 중국 청소년들의 한류인식 실태에 관한 연구, 한국청소년개발원, 2002.
  16. 채지영, "일본 대학생의 대중문화 상품 소비에 관한 연구", 광고학연구, 제14권, 제3호, pp.235-255, 2003.
  17. 최경은, "중국인의 방한관광에 대한 한류의 영향", 대한지리학회지, 제42권, 제4호, pp.526-539, 2007.
  18. 한국방송영상산업진흥원, 2011년 방송영상물 수출입 통계, 2011.
  19. I. A. Kleppe, N. M. Iversen, and I. C. Stensaker, "Country Image in Marketing Strategies: Conceptual Issues and an Empirical Asian Illustration," Journal of Brand Management, Vol.10, No.1, pp.61-74, 2002. https://doi.org/10.1057/palgrave.bm.2540102
  20. P. Kotler, Marketing Management: Analtsis, Planning, Implementation and Control, 9th edition, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall International, Inc., 1997.
  21. M. Laroche, N. Papadopoulos, L. A. Heslop, and M. Mourali, "The influence of country image structure on consumer evaluations of foreign products," International Marketing Review, Vol.22, No.1, pp.96-115, 2005. https://doi.org/10.1108/02651330510581190
  22. 洪淳圖,."中國内韓流的眞實(중국내 한류 열풍의 진실)", 關旬雜志, 겨울호, p.225, 2004.
  23. 牛林杰, "中韓文化交流的現况与課題", 21세기 동아시아의 과제와 전망, 창원대학교 출판부, pp.381-393. 2000.