DOI QR코드

DOI QR Code

가상현실 속의 상황 표현을 위한 시공간 그래프

Spatio-temporal Graph for Representing Historical Situations in Virtual Reality

  • 박종희 (경북대학교 IT대학) ;
  • 조규명 (경북대학교 전자전기컴퓨터학부)
  • 투고 : 2012.03.05
  • 심사 : 2012.06.20
  • 발행 : 2012.08.28

초록

본 논문에서는 시공간 그래프를 이용하여 가상세계의 구성요소인 상황들에 역사적 맥락을 부여하고, 온톨로지를 사용하여 상황의 구성요소인 객체와 관계 및 사건에 관한 체계적 표현이 가능하게 하였다. 이를 위해 시간적 측면에서 과거, 현재 뿐 아니라 미래까지 포괄적으로 표현하고, 공간을 효율적이면서도 직관적으로 표현할 수 있는 방법을 개발하였다. 이 표현구조는 전체적으로 물리적 계층, 논리적 계층 그리고 개념적 계층들로 구성하되 계층들 간의 상호연관성을 종합적으로 표현하여 각 계층에 상응하는 세계들 속의 사건들을 역사적으로 의미있게 시뮬레이션할 수 있게 한다. 이러한 지식표현구조는 가상세계를 이루는 상황들을 시뮬레이션하는 바탕으로 사용하는 동시에, 가상세계 거주자들이 상황을 판단하고 평가를 내리는데 필요한 개별적인 지식을 구현하는데도 사용한다. 다층적 구조의 가상세계에다 시간적 변화를 추가로 수용할 수 있는 다차원의 복합지식구조를 개발함으로써 역사 속에서 상황의 다양성을 극대화 할 수 있는 가상세계 시뮬레이션의 기본 토대가 마련되게 된다.

We develop the Spatio-Temporal Graph to imbue the historical context to the situations in a virtual world, and an ontology to enable a structural description of their elements such as the objects, relationships, and activities. In the time dimension the graph models all the temporal phases of the future besides the past and present in a comprehensive manner, and all the spatial aspects in an intuitive but efficient fashion. The overall architecture composing the Physical Layer, Logical Layer and Conceptual Layer which are integrated according to their interrelations allows events occurring in their corresponding worlds to be simulated in historical context. The S-T Graph could be used both to simulate the situations in the virtual world and to realize the knowledge systems of the virtual inhabitants to be used in judging and evaluating those situations. By adding temporal changes to the multi-layered architecture of our virtual world, this model lays a foundation for maximizing the diversity of situations in the simulation of a virtual world.

키워드

참고문헌

  1. T. K. Shin and R. E. Davis, "IMMPS: A Multimedia Presentation Design System," IEEE Multimedia pp.67-78, April-June 1997. https://doi.org/10.1109/93.591175
  2. W. Lewis Johnson, "Plan Recognition in a Situational Context," IJCAI Workshop on the Next Generation of Plan Recognition Systems, 1995.
  3. N. Hiralla, B. Falchuk, and A. Karmouch, "A Temporal Model for Interactive Multimedia Scenarios," IEEE Multimedia, Vol.2, No.3, pp.24-31, 1995. https://doi.org/10.1109/93.410508
  4. J. F. Allen, "Maintaining Knowledge about Temporal Intervals," Communication of the ACM, Vol.26, No.11, pp.832-843, 1983. https://doi.org/10.1145/182.358434
  5. R. Matias, "Spatial On-Line Analytical Processing(SOLAP): A Tool the to Analyze the Emission of Pollutants in Industrial Installations," IEEE, Artifical intelligence, 2005.
  6. T. Finin, "KQML as an agent communication language," University of Maryland Baltimore County, 1995.
  7. R. Schank, R. Abelson, Scripts, Plans, Goals, and Understanding, Hillsdale, NJ: Earlbaum Assoc, 1977.
  8. T. R. Gruber, "A translation approach to portable ontologies," Knowledge Acquisition, Vol.5, No.2, pp.199-220, 1993. https://doi.org/10.1006/knac.1993.1008
  9. 최호섭, "정보 검색 시스템과 온톨로지", 정보 과학회지, 제22권, 제4호, pp.62-71, 2004.
  10. 노선미, 효율적인 표현을 위한 Cyber-microcosm Ontology의 지식구조, 경북대학교 석사학위논문, 2005.
  11. M. Baur, U. Brandes, and M. Gaertler, "Drawing the AS Graph in 2.5 Dimensions," Graph Drawing, 2005.
  12. M. Kwan and J. Lee, "Geovisualization of Human Activity Patterns Using 3D GIS: A Time- Geographic Approach," Spatially integrated social science, 2004.
  13. S. J. Ji, "A knowledge Model for simulating Human-like Behavior of virtual Inhabitant," Tech. report, AIMM Lab., Kyungpook Nat'l Univ., Dec, 2007.
  14. J. Park, "Semantics of concepts," Tech. report #91, AIMM lab. Kyungpook Nat'l Univ, 2004.
  15. 김동훈, 온톨로지의 효율적인 구성을 위한 스키마 통합 기법의 개발 및 구현, 경북대학교 석사학위논문, 2008.
  16. J. Park, Modelling Cosmic Elements," Kyungpook Natnl Univ., AIMM Lab., 2009.
  17. J. Park, "Potpourri-Additional Elements of Behavior," Kyungpook Nat'l univ., AIMM Lab., 2010.
  18. Y. Lim and J. Park, "Container 성질과 중력을 고려한 공간과 객체의 통하적 공간관계 표현 모델", 정보과학회 논문지: 소프트웨어 및 응용, 제 37권, 제3호, pp.194-204, 2010(3).
  19. 김노순, 가상세계 구축을 위한 환경모델링, 경북대학교 석사학위논문, 2000.
  20. J. Park, "Modelling the nature event in spatio-temporal context," Kyungpook National univ., AIMM Lab., 2004.
  21. 조규명, 시공간그래프를 이용한 가상현실속의 상황 표현방법, 경북대학교 석사학위논문, 2011.
  22. T. Kim, "Authentic Simulation of Spatial Environment in Cyber-Microcosm as the Ultimate Virtual-Reality Context for situated Language Learning," 13th Proc. of Laval Virtual, Laval, France, pp.8-11, 2011(4).

피인용 문헌

  1. An Implementation of Spatio-Temporal Graph to Represent Situations in the Virtual World vol.13, pp.6, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.06.009