Abstract
This study features an analysis of the socio-economic factors of ten cities on the Honam-line that affect the number of train passengers. The 3 main factors based on the principal component analysis were the population, the distance between two regions, and the area size of each region while the number of automobiles has been conventionally used instead of the area size of each region. A formula to predict the train passengers by the regression analysis was developed and showed a good agreement to the number of real passengers. When Honam highspeed railway is opened, the traveling time between two regions as well as the area size of each regions should be more precisely considered.
본 논문에서는 호남선과 같은 간선철도노선의 열차이용객을 합리적으로 추정하기 위하여, 호남선측의 10개 도시의 인구지표 및 경제지표, 지리적지표등 사회경제지표를 분석하였다. 기존의 연구결과는 통상적으로 인구, 두 지역간의 거리, 자동차대수라는 외생변수를 이용하여 간선철도 열차이용객의 수치를 추정하였으나, 도시면적이 커질수록 철도역으로 접근성이 불리해지기 때문에 철도수송수요예측의 외생변수로써 도시면적을 포함시키는 것이 바람직하며 본 연구에서 수행된 주성분분석결과 인구, 두 지역간의 거리, 도시면적을 고려한 결과가 실제 이용객 수치와 잘 부합하는 것으로 나타났다. 향후 호남고속철도가 개통되면 일반철도와 고속철도가 병행하여 운행되므로 두지역의 역간거리보다는 역간소요시간과 철도역까지의 도착시간이 더욱 중요한 변수로 고려되어야 할 것으로 판단된다.