Abstract
This paper proposes a method to provide the high quality 3D broadcasting service in a mobile broadcasting system. In this method, audio and video data are delivered through a heterogeneous network, consisting of a mobile network as well as a broadcasting network, due to the limited bandwidth of the broadcasting system. However, it is more difficult to synchronize the left and right video frames of a 3D stereoscopic service, which come through different types of networks. The proposed method suggests the use of the offset from the initial timestamp of RTP (Real Time Protocol) to determine the order of frames and to find the pair of a left and a right frame that must be played at the same time. Additionally, a new signaling method is introduced for a mobile device to request a 3D service and to get the initial RTP timestamp.
본 논문은 모바일 방송망에서 고화질의 3D 방송 서비스를 제공하는 방법을 제안한다. 제안방법에서는 제한된 방송망의 대역폭을 극복하는 방법으로 오디오와 비디오를 방송망과 이동통신망으로 구성된 이종망을 통해 전달한다. 특히 서로 다른 망을 통해 각각 전송되는 스테레오스코픽 좌/우 영상을 동기화하는 방법을 제안한다. 본 논문에서의 동기화 방법은 RTP(Real Time Protocol)의 초기 타임스탬프(Timestamp)로부터의 옵셋을 이용하여 영상의 프레임(Frame) 순서를 구별하고 동일한 시점에 재생되어야 하는 좌/우 영상의 쌍을 찾는다. 마지막으로 3D 방송 서비스를 구별하고 타임스탬프를 얻기 위한 시그널링(Signaling)방법을 제시한다.