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착륙장치 내추락 설계 및 시험평가

Crashworthy Design and Test of Landing Gear

  • 투고 : 2011.09.06
  • 심사 : 2012.06.01
  • 발행 : 2012.07.01

초록

착륙장치는 완충장치를 이용하여 항공기 착륙 시의 충격을 흡수하는 역할을 한다. 군용 헬기를 비롯한 일부 항공기에서는 비상 착륙시 탑승원의 생존성과 안전성을 향상시키기 위해, 착륙장치에 내추락 요구조건을 부여하기도 한다. 이 논문에서는 관련 규정에서 요구하고 있는 내추락 요구조건을 충족하는 착륙장치 설계 개념을 제시하고, 성능해석 및 낙하시험을 통한 입증 과정을 소개한다. 추락 시 착륙장치 충격흡수 능력과 거동은 낙하시험 시 측정한 다양한 센서 데이터 및 고속 카메라로 촬영한 동영상 분석을 통해 확인할 수 있다.

The main function of a landing gear is to absorb the impact energy during touchdown. It it occasionally required for landing gear to have crashworthiness for improving survivability and safety in case of emergency landing. This paper introduces the design concept, performance analysis and drop test procedures for the development of the crashworthy landing gear. The shock absorbing ability and the crash behavior are proved by analyzing various sensor data and video clips from high speed camera recording during drop tests.

키워드

참고문헌

  1. Crashworthy Landing Gear Design, SAE AIR4566, 1992
  2. Light Fixed and Rotary-Wing Aircraft Crash Resistance, MIL-STD-1290, Department of Defense, United States of America, 1995
  3. Design and Airworthiness Requirements for Service Aircraft, Def Stan 00-970, Volume 2, Ministry of Defense, 1984
  4. 신정우 외, "착륙장치 내추락 장치 설계개발시험", 대한기계학회논문집 A권, 제34권, 제1호, 2010 https://doi.org/10.3795/KSME-A.2010.34.1.111
  5. Test, Impact, Shock Absorber Landing Gear, Aircraft, MIL-T-6053C, 1967.
  6. 김태욱 외, "유공압 착륙장치 낙하시험", 한국항공우주학회지, Vol. 38, No. 11, 2010 https://doi.org/10.5139/JKSAS.2010.38.11.1130