Abstract
The objective of this paper is to suggest the improvement of estimating system for construction management (CM) service fee through the analysis of the previous literatures and criteria and case study. In order to do this, this paper considered the relevance of existing criteria to estimate the CM service fee, the condition of input ratio of engineering resources in the real cases, and current utilization strategy of nonresident technical engineers. Based on the analysis, the following problems were identified; a) the different estimating system for CM fee and construction supervision fee, b) impractical estimating system for the CM fee, and c) inappropriate allocation of human resources for CM. Consequently, this paper suggested the following 4 items for the improvement of the existing system; (1) modification of the current structure of CM fee calculation, (2) rationalization of current level of the CM fee which is required to be raised approximately 5.4 percent compared to design or supervision fee, (3) securement of elasticity of the input ratio of engineering resources from the inception phase, and (4) development of the utilization strategy of nonresident engineers based on the technical requirement of the jobsite. Thus, it is anticipated that this research would affect the compensation package of CM in order to make the estimation process of CM service fee more efficient and to revitalize CM as business.
본 연구는 국내 외 건설사업관리 유사 건설기술용역 대가 기준 및 사례분석을 토대로 합리적인 건설사업관리 대가기준을 제안하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 기존의 건설사업관리 대가의 적정성을 분석하고, 사례분석을 통한 인력투입 실태를 조사하였으며, 비상주 인력의 적정수준에 대해 고찰하였다. 사례분석결과, 현행 건설사업관리 대가산정 체계는 책임감리와의 대가산정 방식의 이원화, 비 현실적인 대가기준 및 인력배치 등이 문제점으로 도출되었다. 이를 위한 개선 방안으로 건설용역 대가산정 방식의 정비, 건설사업관리 대가수준의 현실화, 사업초기단계 배치인력의 탄력성 확보, 사업특성을 고려한 비상주 인력 활용을 제안하였다. 본 연구는 향후 건설사업관리의 대가수준의 현실화 및 대가산정을 위한 접근방법의 개선에 기여하여 건설사업관리 업무의 효율성 향상에 도움이 될 것으로 기대된다.