A Study on Developing a Charter of Library Service and a Library Code of Conduct

도서관 이용서비스헌장 및 이용규정 개발에 관한 연구

  • 황금숙 (대림대학교 문헌정보학과) ;
  • 이영숙 (상명대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2012.05.24
  • Accepted : 2012.06.28
  • Published : 2012.06.30

Abstract

Recently there have been an increase in number of new library buildings and its users due to the demand of lifelong learning and cultural experiences of the local community and also the extension to their opening hours. At the same time there have been a growing number of problem users in local libraries. This seems closely associated with an increase in number of unemployment rates and their mental health issue. This causes a great challenge to the local libraries. in particular, to the front-line librarians. If these challenges are not dealt appropriately at all levels within the library organization the overall quality of services is likely to degrade leaving the general users dissatisfied and the staff adversely affected. Therefore in this study we propose a charter of library service and a library code of conduct to meet the aforementioned challenges and enhance the overall quality of library services.

지식정보사회는 물론 문화사회의 진전에 따른 사회 환경 변화에 따라 지역사회 평생교육의 필요성과 지역주민의 문화적 욕구의 증가로 도서관을 이용하는 사람들이 날로 증가되고 있다. 또한 이용자들의 도서관서비스에 대한 요구도 복잡 다양화되고 있으며 이용자들의 서비스에 대한 기대 수준도 더욱 높아지고 있는 추세이다. 공공도서관에서는 지역사회 구성원의 정보이용, 문화활동, 평생교육의 증진이라는 세 가지 목표를 실천하는 공공기관으로 모든 정책과 서비스를 마땅히 이용자 중심으로 수행되어져야 함으로 공공도서관에서도 고객지향적 행정서비스를 위해 도서관이용서비스헌장을 제정하여 운영하고 있으나, 보다 구체적인 서비스이행은 미흡하다. 이에 도서관서비스에 대한 이용자 만족도를 제고하고, 친절하고 품위 있는 공공서비스 문화의 선진화를 촉진하기 위하여 공공기관으로서 공공도서관에서 마땅히 서비스해야할 헌장과 공공시설 이용자들이 마땅히 지켜주어야 할 사항인 도서관 이용규정을 개발하였다.

Keywords

References

  1. 국립중앙도서관 도서관연구소. 도서관이용자 응대서비스 매뉴얼 개발 연구. 서울: 국립중앙도서관 도서관연구소, 2011.
  2. 기획예산처, "공공기관이 제공하는 서비스, 한 눈에 : 기획처, 고객헌장 및 서비스이행표준 가이드북을 제작․배포." 보도자료, 2007. 6. 29.
  3. 박현주. "도서관 이용자 불량행동에 관한 고찰." 한국비블리아학회지. 제21권 제2호(2010. 6). pp.57-68.
  4. 이상복, "도서관서비스헌장에 관한 이론적 연구." 한국문헌정보학회지, 제40권 제4호(2006. 12). pp.287-305.
  5. Bangs, Patricia. "When Bad Things Happen in Good Libraries: Staff Tools for the '90s and Beyond." Public Libraries, Vol.37, No.4(April, 1998). pp.196-199.
  6. Bullard, S. W. "Gypsies, Tramps and Rage: Coping with Difficult Patrons." The Reference Librarian, Vol.36(2002). pp.245-252. https://doi.org/10.1300/J120v36n75_22
  7. Comstock -Guy, Stuart. "Disruptive Behavior: Protecting People, Protecting Rights." Wilson Library Bulletin. Vol.69, No.6(Jun, 1995). pp.30-35.
  8. Curry, A. "Managing the Problem Patron." Public Libraries, Vol.35, No.3(March, 1996). pp.181-188.
  9. McNeil, Beth and Denise J. Johnson. Patron Behavior in Libraries: A Handbook of Positive Approach to Negative Situations. Chicago: American Library Association, 1996.
  10. Wills, M. R.. Dealing with Difficult People in the Library(American Library Association, Chicago and London. 1999).
  11. Jacksonville Public Library. Customer Code of Conduct, .
  12. Salem Public Library Problem behavior Manual: .