DOI QR코드

DOI QR Code

The study of stereoscopic editing process with applying depth information

깊이정보를 활용한 입체 편집 프로세스 연구

  • 백광호 (동서대학교 영상콘텐츠학과) ;
  • 김민서 (리얼스코프(주) 연구소) ;
  • 한명희 (동서대학교 디지털콘텐츠학부 디지털영상제작전공)
  • Received : 2012.04.20
  • Accepted : 2012.06.19
  • Published : 2012.06.30

Abstract

The 3D stereoscopic image contents have been emerging as the blue chip of the contents market of the next generation since the . However, all the 3D contents created commercially in the country have failed to enter box office. It is because the quality of Korean 3D contents is much lower than that of overseas contents and also current 3D post production process is based on 2D. Considering all these facts, the 3D editing process has connection with the quality of contents. The current 3D editing processes of the production case of are using the way that edits with the system on basis of 2D, followed by checking with 3D display system and modifying, if there are any problems. In order to improve those conditions, I suggest that the 3D editing process contain more objectivity by visualizing the depth data applied in some composition work such as Disparity map, Depth map, and the current 3D editing process. The proposed process has been used in the music drama , comparing with those of the film . The 3D values could be checked among cuts which have been changed a lot since those of , while the 3D value of drew an equal result in general. Since the current process is based on an artist's subjective sense of 3D, it could be changed according to the condition and state of the artist. Furthermore, it is impossible for us to predict the positive range, so it is apprehended that the cubic effect of space might be perverted by showing each different 3D value according to cuts in the same space or a limited space. On the other hand, the objective 3D editing by applying the visualization of depth data can adjust itself to the cubic effect of the same space and the whole content equally, which will enrich the 3D contents. It will even be able to solve some problems such as distortion of cubic effect and visual fatigue, etc.

<아바타>이후 3D 입체영상은 차세대 콘텐츠 산업의 블루칩으로 떠올라있다. 그에 반해 국내에서 상업적으로 제작하였던 모든 입체 콘텐츠들이 흥행에 실패 하였다. 이는 국내 입체콘텐츠의 완성도가 해외의 콘텐츠에 비하여 매우 떨어지기 때문이며, 현행되고 있는 2D기반의 입체 후반작업 프로세스가 그 원인으로 작용하고 있다. 그중에서도 입체 편집프로세스는 콘텐츠의 질과 가장 밀접한 관련이 있다. 영화<나탈리>의 제작사례를 통해 알아본 현행 입체 편집프로세스는 2D기반의 시스템을 이용하여 편집을 진행한 후 3D 디스플레이 시스템으로 확인하며 이후 문제가 발생할 경우 수정하는 방식을 취하고 있다. 이러한 현상을 개선하고자 좌 우 영상의 분석을 통해 합성에서 사용되고 있는 변위지도와 깊이지도 등의 깊이정보를 시각화 하여 현행 입체 편집 프로세스에 적용하였으며, 보다 객관성 있는 입체편집 프로세스를 제안하고자 한다. 제안한 프로세스를 실제 뮤직드라마 <기억의 조각>제작에 활용하여 영화<나탈리>와 비교해보았다. 그 결과 <나탈리>의 경우 컷과 컷 사이의 입체 값 변화가 매우 큰 것을 볼 수 있었으나 <기억의 조각>의 경우 입체 값이 전체적으로 균일한 결과를 도출 할 수 있었다. 현행 프로세스의 경우 주관적인 입체감을 바탕으로 하기 때문에 작업자의 컨디션과 상태에 따라 그 값이 달라 질수 있다. 또한 Positive영역에 대한 예상은 할 수 없기 때문에 동일한 공간 혹은 한정된 공간에서 컷에 따라 각기 다른 입체 값을 보임으로써 공간의 입체감을 왜곡시킬 우려가 있다. 반면 깊이정보의 시각화를 활용한 객관적인 입체 편집은 동일한 공간에 대한 입체감과 콘텐츠 전체의 입체감을 균일하게 맞추어 입체 콘텐츠의 질을 높이고, 나아가 입체감 왜곡, 시각적 피로 등의 문제도 동시에 해결 할 수 있다.

Keywords

References

  1. 최양현, 권영재, 조방현, 소현수. 3D 입체영상제작 워크북. 한국콘텐츠진흥원. 2010.
  2. 김의석, 디지털3D영화 <나탈리> 제작백서, 영화진흥위원회 연구보고서, 2011.
  3. 이선진, 3D 입체 애니메이션 영화의 입체감 표현 연구 : <크리스마스 캐롤>을 중심으로, 세종대학교 영상대학원 석사논문, 2010.
  4. 박일권, Depth map refinement and View Synthesis base on Image Completion for 3DTV, 박사논문.
  5. 반경진, 소실적 위치 추정을 이용한 Depth-map 생성에 관한 연구, 순천대학교 박사논문, 2011.
  6. 최은영, 입체영상제작 파이프라인 구축방향, 한국콘텐츠학회논문, Vol.10 No.8, 2010.
  7. 김경호, 3D 입체 애니메이션 영화에 있어서 시각적 연출의 특성에 관한 연출, 세종대학교 영상대학원 석사논문, 2010.
  8. 박경세. 입체영상 특성 및 응용. 한국방송영상산업진흥원.08-16. 2008.
  9. 서영석. 3D 영상기술개발 및 파급효과에 대한연구. 석사논문. 2007.
  10. 현승훈. 국내 3차원 입체영상산업의 구조와 문제점. 디지털영상학술지. Vol.7 No.1. 2010.
  11. 국내 3D 입체영상 제작의 현황과 미래. 한국콘텐츠진흥원.KOCCA 2010.12.27
  12. 김현빈, 김기호, 김진서, 김해동, 박창준, 이지형, 정일권, 추창우, 이민기. 훤히 보이는 디지털 시네마. U-Book. 2006
  13. 베니김. 입체영화 산업론. MJ미디어.2009
  14. Lenny Lipton, "Digital stereoscopic cinema:the 21st century", Reel D, 2008.
  15. Bernard Mendiburu, "3D Movie Making", Focal Press, 2009.
  16. Robert Neuman, "Bolt 3D: A Case Study", Walt Disney Animation Studion, 2009.
  17. Sebastian Sylwan, David MacDonald, Jason Walter, "Stereoscopic CG Camera Rigs and Associated Metadata for Cinematic Production", Autodesk Inc, 2009.

Cited by

  1. A Study on depth analysis for S3D animation vol.16, pp.4, 2015, https://doi.org/10.9728/dcs.2015.16.4.645
  2. Priority Analysis of Factors for Activating 3D Contents lndustry Using AHP(Analytic Hierarchy Process) vol.14, pp.4, 2013, https://doi.org/10.9728/dcs.2013.14.4.401
  3. Visual Discomfort Analysis of Binocular Depth Change on 3D Stereoscopic Imaging vol.16, pp.1, 2015, https://doi.org/10.9728/dcs.2015.16.1.127