DOI QR코드

DOI QR Code

구조적 프로그램밍 언어 교육을 위한 알고리즘 시각화 시스템의 효용성 분석

Analysis on the Effectiveness of Algorithm Visualization System for Structured Programming Language Education

  • 투고 : 2011.11.05
  • 심사 : 2011.12.22
  • 발행 : 2012.02.29

초록

프로그래밍은 문제분석, 논리적 사고력, 절차적 문제해결과 같은 다양한 능력을 요구하므로 많은 학생들이 어려워하고 있다. 본 논문에서는 알고리즘의 개념을 쉽게 정립할 수 있도록 알고리즘 시각화 시스템을 이용하여 교육한 후 학업성취도 및 설문평가를 통하여 시스템의 효용성을 분석하였다. 평가를 위해 3개 대학의 프로그래밍과 알고리즘 교과목을 수강하는 학생들을 2집단 각각 6팀으로 분류하여 교육을 실시하였다. 알고리즘 시각화 시스템을 이용하여 교육을 적용한 집단은 비적용집단 보다 학업성취도가 17.4점 이상 높게 나타났다. 또한 적용집단에 설문조사결과 흥미도, 집중도, 이해도, 효과성, 편리성이 높게 나타났다.

Programming is an area that many students have difficulty on because it requires various skills, such as problem analysis, logical thinking, and procedural problem-solving skills. In this paper, a system visualizing algorithm was used to set up algorithmic concepts easily and effectiveness of the system was analyzed through scholastic achievement test and survey after learning through this process. For evaluation, we divided students who take courses on programming language and algorithm in 3 universities into 2 groups with 6 teams in each group. The group that trained this system visualizing algorithm had scored 17.4 points higher in terms of scholastic achievement than the group that did not train such method. Moreover, according to the survey, the group had higher scores in terms of interest level, concentration level, comprehension, effectiveness, and convenience.

키워드

참고문헌

  1. 김범준, "버퍼 크기 기반 자동재전송 프로토콜의 재전송 지속성 제어", 한국전자통신학회논문지, 6권, 4호, pp. 487-4925, 2011.
  2. 유봉길, 류남훈, 반경진, "진자개념을 적용한 자연스러운 어류 움직임 표현 기법", 한국전자통신학회논문지, 5권, 1호, pp. 108-115, 2010.
  3. 류남훈, 반경진, 오경숙, "환경변화에 적응하는 효율적인 그림자 제거 기법", 한국전자통신학회논문지, 4권, 3호, pp. 204-210, 2009.
  4. 오경숙, 이상진, 김응곤, "기초 알고리즘 학습을 위한 알고리즘 시각화 시스템의 효용성 분석", 한국전자통신학회논문지, 6권, 2호, pp. 212-218, 2011.
  5. Moreno, A., N. Myller, E. Sutinen and M. Ben-Ari, "Visualizing programs with Jeliot 3," Proceedings of the International Working Conference on Advanced Visual Interfaces AVI 2004, pp.373-376, 2004.
  6. Rajala, T., M J Laakso, E. Kaila and T. Salakoski, "VILLE - A language-independent program visualization tool," Proceedings of The Seventh Koli Calling Conference on Computer Science Education, Vol.88, pp.15-18, 2007.
  7. Sajaniemi, J., and M. Kuittinen, "Visualizing roles of variables in program animation," Information Visualization, Vol.3, Issue.3 pp.137-153, 2004.
  8. Antti, T., Virtanen, E.ssi Lahtinen and Habby-Mattu Jarvinen, "VIP, a Visual Interpreter for Learning Introductory Programming with C++", Proceedings of the Fifth Finnish/Baltic Sea Conference on Computer Science Education, pp.125-131, 2005.
  9. Przemyslaw Szmal and Jaroslaw Francik, "Algorithm Animation and Debugging with The WinSanal System," Proc. of IASTED Conference Applied Informatics, pp.233-236, 1997.
  10. John Morris, "Algorithm Animation : using algorithm code to drive an animation," ACM International Conference Proceeding Series, Vol. 42, pp.15-20, 2005.
  11. Femando Naharro-Berrocal, Cristobal Pareja- Flores and J. Angel Velazquez-Iturbide, "Automatic in A Programming Environment," 30th ASEE/IEEE, S2C-6, pp.1-3, 2000.
  12. Essi Lahtinen and Tuukka Ahoniemi, "Kick- Start Activation to Novice Programming- A Visualization-Based Approach," Electronic Notes in Theoretical Computer Science, Vol.224, No.1, pp.125-132, 2009. https://doi.org/10.1016/j.entcs.2008.12.056
  13. Shaffer, C. A., M. Cooper and S. H. Edwards, "Algorithm Visualization: a Report on the State of the Field," ACM SIGCSE Bulletin, Vol. 39, No. 1, pp.150-154, 2007. https://doi.org/10.1145/1227504.1227366
  14. 박경욱, 오경숙, 류남훈, "기초 알고리즘을 활용한 프로그래밍 언어 학습 시스템", 한국전자통신학회논문지, 5권, 1호, pp. 66-73, 2010.